Nordeas kapitalförvaltning bäst på aktieanalys

16-06-27 11:05 | Om Nordea | Sparande och pension

Nyligen publicerades Extel-rankningen för 2016. I rankningen placerade sig Nordea som nummer ett som kapitalförvaltare i både Sverige och Norden. Det är andra året i rad som Nordea placerar sig i topp.

I Extel-undersökningen röstar cirka 15 000 investeringsproffs och företagsrepresentanter, för att få fram vilka som är de bästa mäklarna, Investor Relations-teamen och kapitalförvaltarna. Extel har rankat och analyserat institutionella investerare sedan 1974 och anses som ledande på området.

- Vi har under de senaste två-tre åren kunnat locka till oss mycket begåvade medarbetare och byggt upp ett starkt team. Vi fokuserar på djupgående aktieanalys och det är glädjande att se att vårt arbete uppmärksammas. Vi tror starkt på att det går att skapa meravkastning i fonderna med hjälp av vår process och det är det som räknas i slutändan, säger Magnus Henjeby, analyschef i Fundamental Equities-teamet.

Extels rankning av kapitalförvaltare speglar "marknadens" syn på placeringsproffsen och på kvaliteten i deras aktieanalyser.