Ungas ekonomi i fokus i Almedalen

16-07-04 10:18 | Privatekonomi | Sparande och pension

Under måndagen den 4 juli arrangerade Nordea ett fullsatt frukostseminarium i Almedalen. Temat för dagen var vilka kunskaper ungdomar har om privatekonomi. Deltagare på seminariet var Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson, Niklas Svensson, verksamhetschef på Ung Privatekonomi samt Martin Ahlqvist, senioranalytiker på TNS Sifo.

Dels gick Niklas Svensson igenom en undersökning som Ung Privatekonomi gjort bland gymnasiestudenter. Den visar tydligt att de vill lära sig mer om pensionssparande. Diskussionen handlade också bland annat om hur de ska lära sig mer, där Niklas lyfte tanken om att införa privatekonomi som ett eget ämne i undervisningen på gymnasiet.

Därefter diskuterade Martin Ahlqvist hur unga ser på bland annat bostadsmarknaden. Där kan man se hur viktigt unga i dag tycker det är att spara för att kunna köpa sin första bostad. Över hälften av unga vuxna i dag behöver hjälp av sina föräldrar för att klara av den första bostaden. Av de som fortfarande bor hemma säger 4 av 5 att deras viktigaste sparande är för att kunna skaffa sin första egna bostad.

Han konstaterade vidare att om man ser över tid så har intresset för privatekonomi de senaste 5 åren minskat något, bland unga mellan 18-29 år.

Ingela Gabrielsson anser också att det är en rättvisefråga att alla får lära sig dessa frågor i skolan, men att det är viktigt att fundera över hur man kan nå ut bättre med kunskaperna i ämnet. Hon sade också att hon ser att färre och färre ger sina barn veckopeng och genom det gör man ungdomar en otjänst eftersom de inte lär sig lika mycket om sparande och budget.

I samband med seminariet presenterade också Ingela Gabrielsson en undersökning på temat, läs mer på Svenska Dagbladet

Läs även Ingelas senast blog på samma tema "Mer pensionskunskap och ett tidigt bosparande på ungas önskelista"