Hållbarhetsarbete avgörande för företag i dag

16-07-07 10:30 | Sparande och pension | Responsible investment

I ett soligt Visby arrangerade Nordeas chef för investerarrelationer, Rodney Alfvén, och Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar, ett fullsatt seminarium om hur viktigt hållbarhetsarbetet är för företag.

För att vi ska skapa värde för ägarna måste vi börja med att skapa värde för kunderna. Dels genom stora teknikinvesteringar, mer utveckling och ökad relevans för att göra banken än bättre för kunderna. Men vi måste också ha ett värde för samhället. Det gör vi bland annat genom att hjälpa kunder med bolån och företag med finansiering. Men också genom det ansvar vi har för att exempelvis motarbeta penningtvätt.

Vi har startat något som heter "Business ethics and values comittee", en kommitté som ska se till att allting vi gör har en etisk aspekt. Detta är nödvändigt för att bli en ännu mer viktig och relevant samhällsaktör. Vår vd Casper von Koskull leder själv denna, så detta är på högsta nivå i banken, sade Rodney Alfvén.

Sex månader efter klimattoppmötet i Paris är det 9 av 79 bolag på Stockholmsbörsen, som skrivit under ett åtagande som heter Paris pledge for action. 5 bolag har förbundit sig att följa de åtaganden som togs fram i Parisavtalet, kring så kallade vetenskapsbaserade mål.

Nyligen lanserade vi Global Stars, en fond som har gått väldigt bra "trots" att den är hållbar. Detta visar att företag som tar ansvar är mer stabila och i längden också mer lönsam. När vi för våra fonder ändrade placeringshorisonten från ett år till 3-7 år kunde vi också agera mer långsiktigt och därmed också än tydligare se lönsamheten i företag som agerar hållbart, sade Sasja Beslik.

Se också den minidokumentär som visades på seminariet: