Nordea utsedd till bästa bank av Euromoney

16-07-07 11:32 | Awards | Om Nordea

Vid Euromoneys årliga prisutdelning för bankbranschen i London den 6 juli tilldelades Nordea den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa bank och Finlands bästa bank*.

- Jag är stolt över den här utmärkelsen eftersom den visar vilken kapacitet och styrka Nordea har. Jag delar utmärkelsen med alla fantastiska medarbetare som bidragit till den, och med våra kunder som nu fått bevis på att de valt rätt bank, sade koncernchefen Casper von Koskull.

Utmärkelsen ”bästa bank” delas ut per land, region och globalt. Euromoney utser vinnarna med hjälp av en kvantitativ och kvalitativ dataanalys av bankernas strategiska och finansiella resultat mellan 1 april 2015 och 31 mars 2016.

Följande data analyseras: börsvärde, intäkter, resultat före skatt, nettointäkter, avkastning på tillgångar, nettoräntemarginal, K/I-tal, primärkapital enligt Basel 3, marknadsandel för utlåning och inlåning, utlåning i förhållande till inlåning, oreglerade lån som andel av den samlade utlåningen och täckningsgrad för oreglerade lån.

Läs mer på Euromoney

*Nordea fick också utmärkelsen bästa bank i Estland och bästa investeringsbank i Danmark för samma period.

Faktaruta
Nordea Sverige fick följande motivering: Nordeas lönsamhet och kapital skiljer sig från mängden, särskilt jämfört med andra banker i samma storlek. Nye koncernchefen Casper von Koskull redovisade en avkastning på eget kapital på 12,3 procent under 2015, en ökning från fjolårets 11,5 procent, och ett kärnprimärkapital som ökat till 16,4 procent.

Nordea Finland fick följande motivering: Trots ett tufft ekonomiskt läge redovisade Nordea Finland, landets näst största bank, ett starkt resultat för 2015. Rörelseintäkterna steg med 9 procent till 2,5 miljarder euro och resultatet före skatt ökade med 24 procent till 1,4 miljarder euro. Avkastningen på eget kapital uppgick till 9,6 procent och K/I-talet minskade till 40 procent från 48 procent under 2014.