Nordea Accelerator: Unga fintech-bolag pitchar idéer

16-11-28 12:43 | Digitala tjänster | Om Nordea

Nordeas Accelerator-program kulminerar på tisdag när 13 startups i fintech-sektorn pitchar sina smarta lösningar till investerare. Därmed fortsätter Nordea att profilera sig som en proaktiv aktör i den dynamiska fintech-sektorn.

De 13 företagen, handplockade bland över 200 fintech-startups som ansökte om att delta i Nordeas Startup Accelerator-program, har under de senaste tre månaderna vässat sina affärsidéer tillsammans med experter från Nordea och partnern Nestholma Venture Accelerator, Tata Consultancy Services (TCS) och IBM. De deltagande företagen lägger fram sina idéer för hundratals investerare från hela världen under en demodag som anordnas i Helsingfors den 29 november.

Några av dem har redan undertecknat ett pilotavtal eller liknande med Nordea, den största banken i Norden och en av de största i Europa. Den här typen av samarbete blir allt viktigare när Nordea strävar efter att dra nytta av fintech-bolagens digitala expertis, så att banken snabbt kan få fram innovativa produkter och tjänster för kunderna. Två av de startup-företag som är på väg att teckna pilotavtal med Nordea är Collectly och Fjuul. Collectly, med bas i USA, automatiserar skuldindrivningsprocesser med hjälp av en webbapplikation baserad på artificiell intelligens. Appen förhandlar automatiskt fram bättre resultat för kunderna. Finska Fjuul har utvecklat en hälsoapp som omvandlar fysisk aktivitet till belöningar, som t ex rabatter på försäkringspremier. Den gör också att försäkringsbolagen kan locka kunder med mer intressanta tjänster och banar väg för merförsäljning och flexibel prissättning.

- Det ska bli jättespännande att presentera resultatet av årets Startup Accelerator, som visar att vi är en aktiv spelare inom nya fintech-tjänster, säger Ewan Macleod, Chief Digital Officer i Nordea.

De globala investeringarna i fintech-bolag tredubblades 2014 och fortsatte att stiga till 19,1 miljarder dollar 2015, enligt KPMG och CB Insights. Fintech-bolag erbjuder en allt större mångfald tjänster vad gäller segment, teknik och geografiska regioner, tjänster som bygger på framväxande teknologier som kognitiv databehandling och artificiell intelligens.

Det här är andra gången som Nordea anordnar sitt Accelerator-program, det största i sitt slag i Norden. Nordea har fortsatt att arbeta med två av de fintech-bolag som valdes ut från det första programmet: Jenny och Feelingstream.

De 13 finalisterna som pitchar sina idéer på tisdag är Collectly (USA), TAVIQ (Finland), YeyNey (Norge), Zash (Sverige), Trayce (Danmark), Minatjänster.se (Sverige), TikkR (Sverige), Voxo (Sverige), Asteria (Sverige), Fjuul (Finland), Smartcalling (Storbritannien), Kuan (Hongkong) och Bankiton (Finland).

Läs mer om Nordeas Accelerator-program på www.nordeaaccelerator.com, eller följ oss på Twitter via @NordeaStartup eller #NordeaAccelerator. Läs mer om Nestholma på www.nestholma.com.

Petter Larsson, pressekreterare Sverige, tel 0722 31 52 50