Nordea årets bank i Sverige

10-12-03 8:30 | Pressmeddelanden

Tidskriften The Banker, som ingår i Financial Times-koncernen, har utsett Nordea till årets bank 2010 i Sverige.

- Nordea har redovisat stabila resultat, rekordmånga nya kunder och en hög tillväxt inom sparprodukter. Detta är några av skälen till att vi har utsett Nordea till årets bank i Sverige, säger Brian Caplen, redaktör på The Banker.

The Banker har utsett "Årets bank" i en rad länder efter att ha analyserat bankernas finansiella resultat och deras strategiska utveckling det senaste året. Dessutom får alla banker som är med och konkurrerar svara på detaljerade frågor om olika delar av verksamheten.

- Det är fantastiskt att bli utsedd till landets bästa bank av en tidskrift som ges ut av Financial Times-koncernen, säger Fredrik Rystedt, Nordeas finansdirektör och Sverigechef.

Han betraktar utmärkelsen och den rekordstora kundtillströmningen som en bekräftelse på att Nordea har tagit väl hand om sina kunder såväl under som efter finanskrisen.

- Nordea var den första banken som kom med en omfattande och offensiv tillväxtplan under den här perioden. Detta har gjort att vi har kunnat accelerera ut ur finanskrisen. Jag vill gärna utnyttja tillfället till att tacka våra kunder för att ha bidragit till utmärkelsen "Årets Bank i Sverige", säger Fredrik Rystedt.

Priset delades ut i London den 2 december. The Banker är den ledande tidskriften inom bank och finans, med läsare i 150 länder världen över. Nordea utsågs för andra året i rad till årets bank i Danmark och Norge.

För ytterligare information:
Helena Östman, informationschef Sverige 08-614 84 64