Vi köper presenter för 49 miljarder kronor per år

11-04-08 10:00 | Pressmeddelanden

Far- och morföräldrar lägger mest pengar på presenter per år och dyrast är bröllopspresenterna. En undersökning från Nordea visar att hushållen tror att de lägger 27 miljarder kronor på presenter varje år. I själva verket handlar det om 49 miljarder kronor.

Hur mycket pengar vi ska köpa presenter för vid olika tillfällen är ett huvudbry för många. De dyraste presenterna brukar vara bröllopspresenter till barnen för drygt 6000 kronor i snitt. De presenterna som vi oftast köper är födelsedagspresenter till barn.

- Våra barns bröllop är något vi värderar högt och i den mån ekonomin tillåter det vill vi gärna köpa en så fin present som möjligt. Under småbarnsåren lägger vi mycket pengar på födelsedagspresenter, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Gåvor i form av pengar ger vi oftare till konfirmander och studenter medan gåvor som aktier och fonder framförallt ges vid dop. Vi uppskattar att vi köper presenter för totalt 27 miljarder kronor per år men den faktiska summan kan vara nästan den dubbla.

- Det här bekräftar vad jag anade, att vi har stora utgifter för presenter, något som vi inte så ofta tar med i beräkningen när vi planerar vår ekonomi, säger Ingela Gabrielsson.

De mest generösa givarna är mor- och farföräldrar som säger att de ger presenter för 10 000 kronor per år. Kvinnor är flitigare presentköpare än män och föredrar att ge en present framför en penninggåva.

- Detta har jag sett i tidigare undersökningar, att det är kvinnan som både beslutar om och också köper presenter. Jag hoppas att kvinnor har koll på vilket hål detta gräver i plånboken, säger Ingela Gabrielsson.

Låginkomsttagarna lånar i högre utsträckning till presenter, medan höginkomsttagare oftare handlar presenter på kredit. Ungdomar går så långt att de lånar av någon för att kunna gå på festen och ha med en present. De äldre, framförallt män, kan tänka sig att tacka nej till en fest om de anser att de inte har råd med en present.

- Mitt råd är att hitta en present som passar den egna ekonomin hellre än att köpa för dyrt eller låna. Förmodligen är det viktigare för båda att man kan vara med på festen, än att presenten är så tjusig, säger Ingela Gabrielsson.

I undersökningen deltog 1 115 personer i åldersgruppen 18 år och uppåt.

För ytterligare information:
Ingela Gabrielsson, privatekonom, 070 227 24 77