Helgarderet med betalingskort på rejsen

25-06-18 8:41 | Daglig økonomi | Bolig og privatøkonomi | Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af danskerne nøjes med ét betalingskort på udlandsrejsen, selvom banken anbefaler to. Det er især danskere over 40 år, der rejser med to forskellige kort i tegnebogen. 4 ud af 100 danskere afviser kort, og rejser kun med kontanter på lommen, viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea.

Hver anden dansker nøjes med ét betalingskort på udlandsrejsen

Banker anbefaler, at du rejser med mindst to forskellige betalingskort på ferien til udlandet.

Halvdelen af danskerne vender dog det døve øre til. Det er i særlig grad unge under 40 år, nordjyder og dem med lav indkomst, der nøjes med ét betalingskort på rejsen til udlandet. For disse grupper er det op til 66 procent.

Visa/Dankortet er mest populært

42 procent af de danskere, der nøjes med et kort, vælger Visa/Dankortet, når turen går uden for landets grænser. For unge under 40 år er det næsten halvdelen, mens det for de 55-plus årige ligger under gennemsnittet.

Betalingskortvanerne er dog forskelle landet rundt. Nordjyderne topper med 54 procent som nøjes med et Visa/Dankortet på rejsen, mens det er 39 procent af hovedstadsbeboerne.

Hver tiende vælger et kreditkort

Tæt på hver tiende dansker, der rejser med ét kort, har i stedet valgt et internationalt kreditkort som f.eks. Mastercard. De er smartere end flertallet. Skal man leje bil i udlandet, kræver mange udlejningsvirksomheder nemlig dit kreditkort som garanti, og Visa/Dankortet er ikke et kreditkort. Det er et debetkort.

Hver tredje lytter til bankens betalingskortråd

I gennemsnit rejser 35 procent med to forskellige betalingskort i tegnebogen. Gennemsnittet dækker over store forskelle, der afhænger af alder og indkomst. Er man under 40 år, er det kun hver fjerde eller femte, der følger rådet om at rejse med to forskellige kort, mens det for dem over 40 år er dobbelt så mange, nemlig mellem 40-46 procent. Er indkomsten høj, er det tre gange så mange der lytter til rådet sammenlignet med dem med lav indkomst.

To betalingskort er en helgardering

Det velmente råd om to forskellige kort frem for ét, skyldes hensynet til din sikkerhed for at du altid kan betale med kort. Dels kan du miste et kort, dels kan dit kort blive afvist, fordi butik, hotel eller biludlejning foretrækker et andet betalingskort end det du sædvanligvis bruger. Læg dertil at der er knyttet rejse- og købsforsikring til mange kreditkort.

4 ud af 100 danskere siger blankt nej til kort og rejser med kontanter

Selvom danskerne er EU-mestre i at svinge deres betalingskort, rejser 4 procent til udlandet helt uden kort på lommen. De rejser kun med kontanter, som hæves hjemmefra.  Region Syddanmark skiller sig markant ud, for her er det 7 procent, der rejser ud med lommen fuld af kontanter. Det er grænsehandelseffekten, eftersom en del mennesker foretrækker at betale deres dagligvarer med kontanter.

Læs alle tal i en ny måling (pdf, 39 KB), som YouGov har udført for Nordea.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater