Mor og far betaler de unges regninger

01-10-18 9:37 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi | Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af alle unge voksne får regninger betalt af far og mor

Hver anden unge voksen får regninger betalt af deres forældre. For studerende er det 60 pct., mens det for unge, der ikke læser, er 36 pct. Sundhedsudgifter ligger på førstepladsen over regninger, som forældrene betaler. Det viser en ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea.

Mange unge får særlige udgifter betalt af forældrene

Halvdelen af alle unge i alderen 18-29 år får hjælp af deres forældre til visse udgifter. For en ud af ti er det ofte, for hver femte er det en gang imellem, og for resten er det sjældent. Den anden halvdel får ikke hjælp. De klarer sig selv.

Studerende får oftere hjælp end andre unge

Seks ud af ti unge under uddannelse får en økonomisk håndsrækning ofte, en gang imellem eller en sjælden gang. For de helt unge mellem 18 og 21 år er det hele tre ud af fire, der får penge hjemmefra. Pengestrømmen aftager dog ved 22-årsalderen, så det ’kun’ er halvdelen, der får penge.

Unge, der ikke læser, får også penge hjemmefra

For unge der ikke er i gang med en uddannelse, gælder det, at 36 pct. får en økonomisk håndsrækning hjemmefra i ny og næ. Det er dog kun en ud af tyve, der ofte sender regningen hjem til betaling. Andre 15 pct. får hjælp en gang imellem, 16 pct. får sjældent hjælp, mens 67 pct. klarer sig selv.

Er de unge forkælede?

Når forældre hjælper deres voksne børn med dyre udgifter, er det nok, fordi mange unge ikke har penge til uforudsete udgifter. Forældrene hjælper konkret, hvis de kan, når det kniber i de unges økonomi.

Sundhedsudgifter på førstepladsen, når mor og far betaler

Regningen fra tandlægen, medicinen på apoteket eller de nye briller fra optikeren er eksempler på sundhedsudgifter, som ofte betales af de unges forældre. Halvdelen af alle de unge, der får hjælp til regninger hjemmefra, har fået hjælp til sundhedsudgifter. Sundhed ligger som nummer et over udgifter, uanset om man læser eller ej. Vi har godt nok et sundhedsvæsen, som langt hen ad vejen er gratis, men briller, kontaktlinser, medicin og tandlægebesøg betales i høj grad af egen lomme.

Telebudgettet betales ofte af ’dem derhjemme’

It- og teleudgifterne ligger som nummer to over udgifter, der betales af forældrene. Tæt ved halvdelen får abonnement, ny telefon eller ny PC betalt af mor og far. For studerende er det halvdelen, og for andre unge er det hver tredje.

Transportudgifter ligger på tredjepladsen

Uanset om transporten sker på cykel eller med tog, så får hver fjerde unge voksen hjælp til transportudgifterne. Lidt flere studerende får hjælp end unge, der ikke læser.

Et fast beløb hver måned

En ud af ti unge får faste månedspenge, hvis de læser, og en ud af tyve, hvis de ikke læser. Et fast beløb er mere almindeligt blandt dem, der er over 26 år.

Læs alle tal her. (pdf, 764 KB)

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater