Så meget koster hverdagen for unge, der bor alene

Laptop on desk
07-09-18 8:36 | Daglig økonomi | Bolig | Ann Lehmann Erichsen

Hvad koster det at flytte hjemmefra og bo for sig selv?

65.000 unge har fået en studieplads, og derfor flytter mange hjemmefra. Men hvad koster det at bo for sig selv?  Der er mange måder at leve på. Uanset hvordan man lever som ung, er boligudgiften den største post i budgettet. En ny måling, som YouGov har udført for Nordea, viser, at en studerende betaler 3.600 kr. i husleje, vand og varme hver måned – altså i gennemsnit.

Huslejen tynger mest i økonomien

En ung pige, jeg kender, bor til leje i København. Hun kan ikke nøjes med 3.600 kr. i husleje hver måned; for hende koster det 5.600 kr.  inkl. vand og varme for en lejlighed med et værelse. Det er mere, end hun får i SU efter skat.  Heldigvis går der hver måned en boligstøtte på 820 kr. ind på kontoen. Hun har tre forskellige jobs, en opsparing og forældre, der støtter økonomisk. Hun vil ikke stifte gæld, mens hun læser.

Et minimumsbudget for kvinder og for mænd

Hvordan ser hele budgettet ud? Rockwoolfonden har sammen med CASA, Center for Alternativ Samfundsanalyse, regnet på, hvad det som minimum koster at leve. De har udarbejdet et minimumsbudget, altså det laveste rådighedsbeløb, der skal til hver måned for at leve beskedent. Tallene er baseret på eksperters vurderinger om forbrug. Jeg har justeret tallene en smule. Budgettet findes i to udgaver: et mandebudget og et kvindebudget

Kvinder og mænd har forskellige udgifter

Huslejen er den største post i budgettet, og den er kønsneutral. Den næsthøjeste udgift er til mad og drikke. Unge mænd har større kaloriebehov end kvinder. Derfor koster mad og drikke som minimum over 400 kr. mere hver måned for mænd end for kvinder. Posterne tøj og sko samt sundhed og hygiejne er på den anden side 350 kr. større for kvinder end for mænd.

Spejl dig i minimumsbudgettet

Det er ikke meningen, at alle skal leve på et minimumsbudget. Men det er rart at vide, hvad der mindst skal til. Man kan spejle sig i budgettet og bruge det som inspiration, når man skal lægge sit eget budget. Så kan man nemmere se, hvad man skal huske at have råd til, og hvad det koster.

Regn baglæns

Jeg har lavet et studenterbudget med underskud, så man kan læse, hvor mange udgifter man kan forvente, og hvilke indtægter man kan regne med. Så kan man se, hvor mange penge man skal ud og tjene, hive fra sin opsparing eller låne hver måned.

Kan man finde et job og tjene nok til at få udbetalt 4.000 kr. hver måned, hænger budgettet så godt sammen, at der kan spares lidt op til uforudsete udgifter.

Læs budgettet (pdf, 436 KB) og find inspiration

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater