Sjusker du med dine passwords?

Key in door
09-10-18 8:50 | Daglig økonomi | Digital banking | Ann Lehmann Erichsen

Sjusker du også med dine passwords?

I oktober stiller Nordea skarpt på cyber security, din sikkerhed på nettet.

En frisk måling afslører, at danskerne har mange uvaner, når de færdes i cyberspace. De fleste ville miste kørekortet, hvis det krævede it-kørekort at bruge nettet. Vi mangler alle digital dannelse, men samlet set har unge under 26 år den mest usikre adfærd i cyberspace. Det er ærgerligt, for de er digitalt indfødte.

Næsten seks ud af ti danskere har et password, der åbner døren til alle deres konti

En af de ting, vi skal lære, er, at vi skal have forskellige passwords til forskellige konti og tjenester. Alligevel indrømmer 57 procent af alle danskere, at de ofte genbruger deres password. Samme password virker som en hovednøgle, der åbner vejen til mailkontoen, de sociale medier og konti i banken.

Unge genbruger mest

Værst står det til med unge under 26 år. Selvom de er digitalt indfødte, mangler de digital dannelse. Hele 69 procent af dem genbruger deres passwords i stor stil. I takt med at svindlerne på nettet bliver snedigere, bliver vi dårligere til at efterleve simple sikkerhedsregler.

Hvorfor er det usikkert at bruge samme password til mange formål?

Et password er en digital lås. Bruger vi samme lås til alle vores konti og tjenester, gør vi livet nemt for svindlere. Vi løber en stor risiko ved at bruge det samme password til både Facebook, postprogrammet og netbanken. Så skal der kun knækkes ét password, før andre har adgang til alle vores profiler og konti.

Vi skifter password på jobbet, men ikke privat

På jobbet kommer en påmindelse flere gange årligt, når det er tid til at skifte password, ellers bliver pc’en låst. Men kun få kopierer arbejdspladsens sikkerhedsniveau til privaten. Det er kun omkring hver fjerde dansker, der skifter deres private passwords omtrent lige så ofte, som de skifter det på jobbet. Danskerne passer altså bedre på firmaets data end på deres egne.

Skift altid standard-passwords, når du får nyt it-udstyr

It-udstyr og software leveres ofte fra leverandøren med standard-passwords. Det ved hackerne godt, og standard-passwords skal derfor ændres hurtigst muligt, og altid inden udstyr og software sættes i drift.

Halvdelen af alle under 40 år har delt deres personlige koder med andre

Uanset alder er det især kæresten, som vi betror vores personlige koder til, så de kan tilgå vores mailkonto, netbank, NemID m.m. Jo yngre vi er, jo flere har delt koder med nær familie eller nære venner. Målingen viser, at alt for mange danskere har glemt, at koderne er personlige og slet ikke bør deles med andre.

Hvad skal almindelige it-brugere tænke på? Læs en guide til sikre passwords

1. Undgå at bruge samme passwords til flere konti.

Du skal have forskellige kodeord til alt, fx NemID, webmail, de sociale medier og sider, hvor du handler. Tænk på hver indgang på nettet som en dør med egen lås og nøgle.

2. Gå i en bue uden om de mest anvendte passwords:

1. 123456  2. password   3. 12345678  4. qwerty  5. 12345  6. 123456789  7. letmein  8. 1234567

9. football  10. iloveyou; de kan hackes på 10 minutter eller mindre.

3. Sådan laver du det perfektepassword.

De sikreste kodeord er på mindst otte karakter og må gerne være meget, meget længere. Ordet skal have fire elementer. Du skal blande store og små bogstaver med tal og huske at krydre med specialtegn som plus, minus, parentes el. lign.

Undgå automatisk at sætte det store bogstav i starten og tal for enden af dit password. Bland elementerne godt.

Undgå at bruge hele eller dele af dit eget, din partners, børns eller andre af familiens navne, fødselsdage og år, eller din mailadresse i dine kodeord. Det er for nemt at gennemskue.

4. Sådan husker du det perfekte kodeord

Det perfekte kodeord ligner volapyk. Derfor er det svært at huske. Memoteknisk hjælper det at begynde med at tænke på en sætning, når du skal danne et kodeord og huske det bagefter. Altså: sætning først, kodeord bagefter. Her er et eksempel med en tilfældig sætning fra mit liv ”Mine to katte hedder Signe og Sofie”. Den kan blive til det sikre kodeord: Mi2ktSi+So.

Du kan danne mange forskellige koder ud fra tilfældige sætninger, som du kan huske, fordi du har en eller anden forbindelse til sætningen, som hjælper dig med at huske kodeordet.

5. Skift altid standard-passwords, når du får nyt it-udstyr

6.  Du må ikke dele dine passwords med andre, for de er strengt personlige.

Fakta:

Generation Z er født i 1995 og senere. De kaldes også digitalt indfødte. De er vokset op i en tid, hvor internet er en naturlig del af livet.

Kilder: Center for Cybersikkerhed: Passwordvejledning, Måling som YouGo (pdf, 675 KB)v har udført for Nordea i september 2018, www.nordea.dk, www.digitalsikkerhed.dk

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater