730.000 danskere under 40 år har ingen opsparing

Coins2
18-11-18 18:32 | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

730.000 danskere under 40 år har ingen opsparing

Danskerne har rekordhøje opsparinger, men de er skævt fordelt. Mange yngre har ingen opsparing. En ny måling, som Epinion har gennemført for Nordea, viser, at 44 procent af danske voksne under 40 år, altså 730.000, svarer nej, når man spørger dem om, hvorvidt de har en opsparing stående på en almindelig opsparingskonto, hvorfra de kan hæve penge efter behov. Det er et meget højt niveau af yngre uden økonomisk polstring. Det er faktisk uden sidestykke. Skæver vi til niveauet i de nordiske nabolande, har vi næsten dobbelt så mange under 40-årige uden opsparing sammenlignet med dem.

Ingen opsparing, intet boligkøb

De mange unge og yngre under 40 år er reelt afskåret fra at købe egen bolig, da de uden opsparing ikke kan leve op til kravene om, at de selv skal lægge 5% af udbetalingen ved køb af ejer- og andelsbolig. Kravet blev indført 1.11.2015 og er siden blevet strammet. Den stramme lovgivning rummer få undtagelser, men rammer især unge og yngre, der mangler et sted at bo. Vil de nøjes med en lejebolig, er der ingen lovkrav om egen opsparing, og de kan låne til indskuddet, mens kassen er smækket i, hvis lejligheden er en ”ejer” eller en ”andel”.

Halvdelen af dem under 40 år ved ikke, hvad de har tilbage, når de faste udgifter er betalt

49% af voksne under 40 år svarende til 815.000 ved ikke, hvad de har at leve for, når de faste udgifter er betalt. Det manglende overblik giver ringere mulighed for langsigtede beslutninger i økonomien, fx om at spare op, vælge de rette lån, overskue sin pension osv.

Kun omkring hver femte under 40 år har et godt kendskab til privatøkonomi

Kun 22% af voksne under 40 år mener selv, at de har et godt kendskab til deres privatøkonomi. Det er skræmmende få. Desværre er det sådan, at de vigtigste økonomiske beslutninger skal tages, når man er ung, og interessen for privatøkonomi er meget lav. Det gælder både køb af egen bolig, valg af lån, opsparing, investering og pension

Danskerne ved alt for lidt om privatøkonomi

Hverken de unge eller de ældre praler selv af, at de har et særligt godt kendskab til privatøkonomi. Deres viden stiger ganske vist med alderen, men den bliver aldrig imponerende.

Kun omkring halvdelen af dem på 70 år eller ældre, som ligger med højeste vidensandel, mener at have et godt kendskab til privatøkonomi.

Kønsrollerne afspejles også tydeligt i målingen: 30% af kvinderne og 42% af mændene mener at have god viden om privatøkonomi. Dertil kommer, at danskerne ligger under niveauet i Norden.

Genvejen til klogere privatøkonomi: giv mobilen bank

Når danskerne mangler viden om privatøkonomi skyldes det i høj grad mangel på interesse. Hvorfor ikke skyde genvej og blive bedre klogere til sin egen privatøkonomi på et par timer? Giv dog mobilen bank. Hent mobilbanken ned som app, og gå i banken med mobilen i hånden. Installerer også NemID appen og slip for at fumle med papkortet, når kontoen tjekkes på mobilen. Har man glemt koden til sine betalingskort, kan man jo heldigvis også finde dem i mobilbanken.

Læs målingen her (pdf, 792 KB)

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater