Så stor bliver Black Friday og Cyber Monday

20-11-18 8:21 | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Black Friday tiltaler fire ud af ti forbrugere

Fire ud af ti danskere agter at bruge penge på Black Friday i år. Det er på niveau med 2017. Mens Black Friday voksede voldsomt fra 2016 til 2017, tyder alt på, at Black Friday og Cyber Monday har fundet sit leje. Black Friday er mest populær hos børnefamilierne og de ’unge’ under 40 år, mens de midaldrende og de ældre i høj grad holder sig væk. Og så kom færre af sted på tilbudsjagt sidste år, end de selv forudsagde. Det viser en ny måling (pdf, 113 KB) udført af YouGov for Nordea.

Black Friday har fundet sit leje

Danskerne har taget Black Friday til sig. Fire ud af ti danskere vil shoppe på Black Friday og Cyber Monday i år. Det er ligeså mange, som også forudsagde, at de ville shoppe sidste år.
Black Friday og Cyber Monday appellerer mest til børnefamilier og dem under 40 år. Alt i alt har tæt ved 2 millioner voksne planlagt Black Friday- og Cyber Monday-indkøb.

De midaldrende og de ældre er langt fra så begejstrede for de gode tilbud, som de yngre. Det er lidt ærgerligt set fra butikkernes synsvinkel, for det er netop dem med stor købekraft, der holder sig tilbage.

Black Friday og Cyber Monday kickstarter julegavehandlen

Børnefamilierne (26 pct.), kvinderne (20 pct.) og dem under 40 år(31-24 pct.) vil købe julegaver. Lidt mere end hver tiende vil benytte de gode tilbud til at købe noget, de allerede mangler, mens lige så mange forventer, at Black Friday og Cyber Monday bliver dagen, hvor de kommer til at hælde impulskøb i indkøbsvognene. I den sammenhæng er det vigtigt at bemærke, at signifikant flere mænd (13 pct.) end kvinder (9 pct.) forventer at gøre ’impulskøb’ den dag.

Nethandlen et hoved foran

Når danskerne planlægger deres indkøb på Black Friday og Cyber Monday, er der 7 procentpoint flere, der alene vil købe ind på nettet (24 pct.) sammenlignet med andelen (17 pct.), som alene vil gå i butikker. Lidt over havdelen af dem, der vil handle, vil både tjekke tilbud på nettet og i de fysiske butikker.

Mændene stempler ind på nettet

Ser vi på dem, der alene vil handle gode tilbud på nettet, er det mændene, der stempler ind, dem under 40 år og børnefamilierne. Kvinderne vil man derimod finde ude i butikkernes kassekøer.

Sidste års rekord slås måske i år

Sidste år angav 42 pct., at de ville handle på Black Friday/Cyber Monday, men kun 31 pct. kom faktisk i gang og fik handlet. Alligevel var Black Friday den største handelsdag nogensinde. Der blev brugt over 2,117 milliarder kroner.

I år vil fire ud af ti danskere handle, og hvis de fleste af dem faktisk handler, kan sidste års rekordforbrug passeres som ingenting.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater