Kender du din folkepensionsalder?

Ann Lehmann Erichsen
13-12-18 8:48 | Daglig økonomi | Investering | Ann Lehmann Erichsen

Kender du din folkepensionsalder?

Kun en ud af otte voksne danskere kan svare rigtigt på, hvad deres egen personlige pensionsalder er. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea. Læs måling og folkepensionsalder her. (pdf, 115 KB)

Pensionsalderen har hoppet ned, op og op igen

I mange år har vi stort set allesammen haft samme folkepensionsalder. Fra 1984 til 2004 var folkepensionsalderen 67 år. I forbindelse med gennemførelsen af efterlønsreformen i maj 1999 vedtog Folketinget at sænke folkepensionsalderen fra 67 år til 65 år med virkning fra 1. juli 2004.
Fra 1. juli 2004 til udgangen af i år er folkepensionsalderen 65 år. Men fra januar 2019 begynder folkepensionsalderen igen at stige, og den bliver personlig.

Fremover er folkepensionsalderen personlig

Vi skal vænne os til, at folkepensionsalderen i fremtiden er personlig, for den vil afhænge af, hvornår du er født. Jeg er født i 1961, og derfor er min pensionsalder 67 år.
Min datter er født i 1987, og for hende bliver folkepensionsalderen formentlig 73,5 år.
Vi skal huske, at de beregnede stigende pensionsaldre skal vedtages af Folketinget hvert femte år med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 15 år efter. Først når de nye aldre er vedtaget af Folketinget, får de virkning.

Den næste regulering sker i 2020 med virkning fra 2035. Her tyder alt på, at man vil vedtage en folkepensionsalder på 69 år. De stigende folkepensionsaldre beregnes på grundlag af udviklingen i levetiden. I øjeblikket bliver danskerne ældre og ældre, derfor skal den længere levetid veksles til flere år i arbejde.

Den højeste vedtagne pensionsalder er lige nu 68 år

Når kun en ud af otte danskere kan svare rigtigt på, hvad deres pensionsalder bliver, skyldes det, at 68 år er den højeste vedtagne folkepensionsalder lige nu. Mange myndigheder bruger 68 år som den højeste mulighed, når man tjekker sin egen pensionsalder, uanset hvor ung man er.
Selvom det fremgår af Velfærdsaftalen fra 2006, at pensionsalderen vil stige, er det altså kun få steder, man kan læse udførligt om udsigterne til de fremtidige folkepensionsaldre.

Jeg kan godt forstå, at mange er forvirrede

Når det kræver en temmelig grundig undersøgelse at finde svar på sin egen folkepensionsalder, kan jeg godt forstå, at de fleste tror, de ved, hvad der gælder, selvom de tager fejl.

Hvorfor er det vigtigt at kende sin folkepensionsalder?

Det er en god ide at kende sin egen folkepensionsalder, fordi du sparer op til din pension gennem hele dit liv. Kender du målet, er det lidt nemmere at lægge en god opsparingsplan.
Kender du din folkepensionsalder, kan du også regne ud, hvornår du kan begynde at leve af din pensionsopsparing. Den kan du nemlig begynde at hæve flere år før, du kan få folkepension.

Pensionsudbetalingsalder

Pensionsudbetalingsalderen er den alder, hvor du tidligst kan begynde at leve af din pensionsopsparing. Alderen afhænger af, hvornår din pensionsaftale blev oprettet. Er pensionsaftalen oprettet før 1. maj 2007, kan du begynde af hæve af den, når du fylder 60 år.
Er pensionsaftalen oprettet fra 1. maj 2007 til 31. december 2017, kan du begynde af hæve af den, fem år før din folkepensionsalder.
Er pensionsaftalen oprettet fra 1. januar 2018 og senere, kan du begynde af hæve af den, tre år før din folkepensionsalder.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater