Kvinder er gladere for mobilbank end mænd

Touch ID
09-05-19 13:37 | Daglig økonomi | Bolig og privatøkonomi | Ann Lehmann Erichsen

Mobilbank har vundet kvindernes hjerte

Fire ud af ti danskere går ofte i banken via mobilens app. Men brugerne er skævt fordelt. Halvdelen af kvinderne går ofte i banken via mobilen uanset alder, mens det kun gælder hver tredje mand. Samlet set er der 250.000 flere kvinder end mænd, der bruger mobilbank.  Ser man på andelen, der bruger mobilbanken ofte såvel som af og til, har 68 procent af danskerne mulighed for at gå i banken via mobilen. Det viser en ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea.

Mænd er mere skeptiske over for mobilbank end kvinder

Mon ikke det kommer bag på mange, at kvinderne fører an, når det drejer sig om at bruge den nyeste måde at gå i banken på, nemlig mobilbank? En ny måling viser, at ikke alene er der 250.000 flere kvinder end mænd, der bruger mobilbank, det gælder oven i købet kvinder i stort set alle aldre.

Dertil kommer, at kvinderne har et andet brugermønster end mænd. Kvinder klikker oftere ind på mobilbanken end mænd.

Hvorfor omfavner kvinderne den mobile bank?

Kvinderne omfavner mobilbankens muligheder i højere grad end mænd, og man kan undre sig over hvorfor.

Jeg vil mene, at bank på mobilen, gør det ultranemt at holde øje med sit forbrug, sine overførsler og have tjek på kontobevægelserne.

Er kvinderne kontrolfreaks? Næppe. Men det er dem, der styrer mange af  privatøkonomiens hverdagsopgaver. De handler oftere dagligvarer end manden i en familie, og de klarer det meste af det, der har med børnenes forbrugsbehov at gøre. Mobilbanken gør det muligt at tjekke ind og ordne et eller andet, mens man sidder i toget eller i bussen. Sidder man, som mænd ofte gør, bag rattet i bilen, kan køretiden ikke udnyttes til at få styr på privatøkonomien. Det er nemmere, når man sidder i tog eller bus, som kvinder gør lidt oftere end mænd.

Hver tredje dansker bruger ikke mobilbank

Hver tredje mand har hørt om mobilbank, men bruger den ikke. For kvinder er tallet hver femte. Lige mange mænd og kvinder kender slet ikke til muligheden, og det gælder fem procent.

1,5 mio. går ikke i banken med mobilen

Hver femte dansker er tilfredse med at gå i banken via netbank og pc, mens mistillid til sikkerheden eller en uegnet telefon afholder hver tiende.

Myter om mobilbank

Der er mange myter om mobilbank, blandt ikke-brugerne. Hele 900.000, altså 19 pct. af befolkningen, mener ikke, at de har behov for mobilbank, da de allerede har en netbank.

Mange – især ældre – opfatter mobilbank, som noget man ikke bruger hjemme, men kun ude i byen, når man er på farten. Navnet ’mobil’ giver altså anledning til misforståelser, som jeg gerne vil rette. Mobilbank kan bruges hjemme, ude og i udlandet. Mobilbank har andre faciliteter end netbanken, og derfor vil det være en fordel for langt de fleste at bruge mobilbank. Et godt eksempel er mobilbank på ferien. Mange har nok, ligesom jeg, stået i udlandet med deres betalingskort, og pludselig gik klappen ned, og pinkoden var glemt. Hvad gør man så? Jamen, der klikker man på smartphonens mobilbank og efter et par tryk, ser man pinkoden til sine betalingskort. Så er ferien reddet. Det er nemt. Det er bare ét praktisk eksempel på, at mobilbank er god at have i lommen, uanset hvem man er.

6 pct. af befolkningen har ikke fuld tillid til mobilbankens sikkerhed. Mistilliden bunder desværre i manglende viden. Mobilbanken er bygget med samme sikkerhed som netbanken. Ofte anvender man sin tommelfinger til at åbne mobilbanken, og biometrisk log-in er en af de sikreste måder at blive identificeret på. Log-in-metoderne til mobilbank er meget sikre, da de benytter to faktor. Husk dog, at du aldrig må dele dine koder med andre. De er strengt personlige.

Læs målingen. (pdf, 50 KB)

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater