Skolestart er langt fra gratis

Girl school age
12-08-19 8:12 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Skolestart: Ny cykel, lommepenge og mobiltelefon

Der er et stort spring fra børnehaven til skolen, og børnene glæder sig. Skolerygsækken er allerede klar med ny drikkedunk og et fyldt penalhus. Forældrene står overfor en ny hverdag med nye udgifter.

Folkeskolen er gratis, men der følger udgifter med

Når børnene møder op i skolen første gang, har forældrene brugt mindst 1.700 kr. til skoletaske med indhold, sportstøj og hjemmesko. Måske er der også købt en ny cykel med hjelm, og så er der brugt 2.-3.000 kr. mere. Måske skal børnene begynde til svømning eller fodbold, og det koster også. Så er der klassekassen og alle børnefødselsdagene. Udgifter er der nok af.

Lommepenge?

Er det nødvendigt med lommepenge til de 6-årige? Det stiller nogle forældre spørgsmålstegn ved. Men sandheden er, at to ud af tre børn mellem 6-8 år får lommepenge. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordea. I den aldersgruppe ligger lommepengene på 115 kr. i gennemsnit hver måned.
Skolestart er overgangen til en ny livsfase. Det giver mening at begynde med lommepenge der. Desuden er lommepenge smart, fordi et fast beløb dæmper plagerier og øger motivationen til at spare op til de ting, som barnet ønsker sig. Al erfaring viser, at når børn selv skal have pungen frem, bliver den oftere i lommen. Det, at have penge at råde over, giver læring. De forældre, der giver lommepenge, kræver ofte noget til gengæld, fx at værelset er ryddeligt, eller at hunden bliver luftet.

Mobiltelefon

Mobiltelefon i 0. klasse? En mobil kræver, at brugerne mindst kan læse og forstå tal og gerne også bogstaver. Forældre kommer ikke uden om at tage stilling til, hvad der er den rette mobil-alder for deres skolebarn. Og hvis forældrene tror, at de bestemmer, vil de opdage, at skolestart også er begyndelsen til en ny forbrugsæra for deres børn, der måler sig med de andre børn på en ny måde.

Læs hele skolestartbudgettet her (pdf, 121 KB)

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 39 resultater

Young couple housing

Forsikring for nybegyndere, der flytter hjemmefra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Omkring hver femte ung er ikke forsikret, når de flytter hjemmefra

Laptop on desk

Giv dine udgifter et servicetjek, når ferien er slut

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Siden abonnementsfunktionen blev indført i november 2018 har Nordeas kunder sparet 10,5 mio. kr. i unødvendige abonnementer og aftaler. Tjek hvor meget du ka...

Ann Lehmann Erichsen

Flere rejser med forsikring 2019

Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Kvinder og mænd forsikrer sig forskelligt. Køb af rejseforsikring er stærkt indkomstafhængigt.

Bruger du kort eller kontanter på rejsen

Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af danskerne nøjes med et plastikkort, når de rejser til udlandet

Viser 5 ud af 39 resultater