Blev du afvist på ferien

ATM woman
17-06-19 12:01 | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Blev du afvist på rejsen?

En ud af fem svarende til 950.000 danskere har oplevet bøvl med plastikkortet på ferien i udlandet. Enten var kortets hæveloft nået, eller også stod de med et ’forkert’ kort, som forretningen afviste. Mænd har mere ’kortbøvl’ end kvinder, viser en måling, som YouGov har udført for Nordea (pdf, 113 KB).

Hver tiende dansker fik plastikkortet retur uden penge, da hævegrænsen var nået

Hæveautomaten spytter kortet ud, men ingen kontanter, fordi kortets maksimale forbrugsgrænse er nået. Det har en ud af ti oplevet i udlandet. Det er især mænd, der kan genkende problemet.
Mange rejser til udlandet med ét betalingskort, og det er et Visa/Dankort. De har bare glemt, at når kortet bruges i udlandet, gælder en forbrugsgrænse pr. løbende 30 dage på 25.000 kr. Desuden er der loft over, hvor mange kontanter man kan hæve i den lokale hæveautomat pr. dag.

600.000 har stået med et forkert plastikkort

Du står ved kassen og kan ikke få lov til at betale for dine varer. Dit kort er ’forkert’. Ekspedienten peger på et skilt, der viser, hvilke kort forretningen accepterer. Dit kort er ikke nævnt. Måske vil du leje en bil. Dit Visa/Dankort afvises, da udlejeren ønsker garanti via et kreditkort. Det er situationer, som 600.000 danskere har oplevet i udlandet.
Det er især mænd, der har oplevet at stå med det ’forkerte’ kort på hånden. Faktisk er det næsten dobbelt så mange mænd som kvinder.
Mange er eksempelvis ikke opmærksomme på, at et Visa/Dankort er et debetkort. Det kan være et problem, hvis man lejer bil i udlandet.

Danskere over 54 år har mindst kortbøvl i udlandet

Målingen viser, at de modne danskere over 54 år sjældnest har bøvl med kort og betaling i udlandet. Måske er det erfaring. Måske giver de sig tid til at læse de brochurer, der følger med et nyt plastikkort. Det kan anbefales at kende forskellen på et debet- og et kreditkort og at kende forbrugs- og hævegrænser i udlandet på sine betalingskort.

(Mindst) to betalingskort er en helgardering

Vil man undgå at stå med ubrugelige kort eller ramme det gældende hævemaksimum, kan man helgardere sig ved at rejse med to forskellige betalingskort, hvoraf det ene skal være et internationalt betalingskort som fx Mastercard.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater