Rygterne om det kontantløse samfund er overdrevne

Coins
18-11-19 7:46 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Vi har svært ved at slippe kontanterne. Således har halvdelen af danskerne som regel kontanter på sig, viser en ny undersøgelse (pdf, 194 KB), som YouGov har lavet for Nordea. Men mønter og sedler er her på lånt tid.

Har du normalt kontanter på dig? Svaret vil formentlig afhænge af tallene på din fødselsattest. Således svarer to ud af tre danskere på 55 år og derover ja på spørgsmålet. Det samme gælder kun for en tredjedel af folk under 40 år.

- Der går en kraftig alderslinje mellem danskerne, når det gælder kontanter. Især mænd under 40 og folk med høj indkomst har droppet kontanterne. Og dermed vil sedler og mønter med tiden glide ud. Men der er stadig lang vej, før Danmark er kontantløs, siger forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen om den nye måling.

Mens 18 pct. var kontantløse, da målingen blev gennemført, havde de resterende 78 pct. mønter og sedler på sig. I gennemsnit havde vi 300 kroner, hvilket svarer til, at befolkningen sammenlagt går rundt med 1,1 mia. kroner. Flest penge ligger i lommerne hos de 55-65-årige og borgere i Syddanmark.

Kontantreglen giver dig ret til at betale kontant

Omkring 1,6 mio. mennesker eller ca. hver tredje af os betaler dagligt eller ugentligt med kontanter, viser målingen.

Uanset hvilket betalingsmiddel du foretrækker, har du som udgangspunkt altid ret til at betale kontant. Butikker og boder, der tager imod betalingskort eller mobilbetaling, skal også tage imod kontanter i tidsrummet 6.00-22.00.

Der er dog et par undtagelser. Således gælder kontantreglen ikke, når man handler via internettet og telefonen eller tanker ved en ubemandet benzinstation. Og i områder med høj risiko for røveri er pligten til at modtage kontanter begrænset til tidsrummet 6.00-20.00.

Kontanter i hverdagen – men pas på de store regninger

Ved større indkøb er det vigtigt at være opmærksom på lovgivningens grænser. Regninger fra virksomheder på 8.000 kroner og derover skal således betales digitalt – eksempelvis med et kort eller via netbank. Ellers risikerer man at skulle betale skat og moms af beløbet, hvis sælgeren snyder med sine afgifter.

- Får du eksempelvis gjort rent for 1.000 kroner om måneden, svarende til 12.000 kroner om året, skal du også betale de løbende ydelser digitalt, selvom den enkelte betaling er under 8.000 kroner. Det er mange formentlig ikke opmærksomme på, siger Ann Lehmann Erichsen.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 51 resultater

Present

Udsigt til mere mad og genbrug i julen

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Der står mere julemad og flere genbrugsgaver på indkøbslisten til danskernes jul i år.

Udsigt til Black Friday-rekord trods klimabekymring

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Fire ud af ti danskere vil i år tage del i Black Friday.

Ann Lehmann Erichsen

Har du talt med din teenager om digital svindel?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Det er ikke længere nok at tale med børn og unge om lommepenge, lån og ÅOP

Ann Lehmann Erichsen

Hvem får gavn af din pension, hvis du dør, inden pensionen er udbetalt?

Investering Bolig og privatøkonomi Opsparing Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ved du, hvem dine pensionspenge eller summen fra livsforsikringen gavner, når du dør?

Viser 5 ud af 51 resultater