Rygterne om det kontantløse samfund er overdrevne

Coins
18-11-19 7:46 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Vi har svært ved at slippe kontanterne. Således har halvdelen af danskerne som regel kontanter på sig, viser en ny undersøgelse (pdf, 194 KB), som YouGov har lavet for Nordea. Men mønter og sedler er her på lånt tid.

Har du normalt kontanter på dig? Svaret vil formentlig afhænge af tallene på din fødselsattest. Således svarer to ud af tre danskere på 55 år og derover ja på spørgsmålet. Det samme gælder kun for en tredjedel af folk under 40 år.

- Der går en kraftig alderslinje mellem danskerne, når det gælder kontanter. Især mænd under 40 og folk med høj indkomst har droppet kontanterne. Og dermed vil sedler og mønter med tiden glide ud. Men der er stadig lang vej, før Danmark er kontantløs, siger forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen om den nye måling.

Mens 18 pct. var kontantløse, da målingen blev gennemført, havde de resterende 78 pct. mønter og sedler på sig. I gennemsnit havde vi 300 kroner, hvilket svarer til, at befolkningen sammenlagt går rundt med 1,1 mia. kroner. Flest penge ligger i lommerne hos de 55-65-årige og borgere i Syddanmark.

Kontantreglen giver dig ret til at betale kontant

Omkring 1,6 mio. mennesker eller ca. hver tredje af os betaler dagligt eller ugentligt med kontanter, viser målingen.

Uanset hvilket betalingsmiddel du foretrækker, har du som udgangspunkt altid ret til at betale kontant. Butikker og boder, der tager imod betalingskort eller mobilbetaling, skal også tage imod kontanter i tidsrummet 6.00-22.00.

Der er dog et par undtagelser. Således gælder kontantreglen ikke, når man handler via internettet og telefonen eller tanker ved en ubemandet benzinstation. Og i områder med høj risiko for røveri er pligten til at modtage kontanter begrænset til tidsrummet 6.00-20.00.

Kontanter i hverdagen – men pas på de store regninger

Ved større indkøb er det vigtigt at være opmærksom på lovgivningens grænser. Regninger fra virksomheder på 8.000 kroner og derover skal således betales digitalt – eksempelvis med et kort eller via netbank. Ellers risikerer man at skulle betale skat og moms af beløbet, hvis sælgeren snyder med sine afgifter.

- Får du eksempelvis gjort rent for 1.000 kroner om måneden, svarende til 12.000 kroner om året, skal du også betale de løbende ydelser digitalt, selvom den enkelte betaling er under 8.000 kroner. Det er mange formentlig ikke opmærksomme på, siger Ann Lehmann Erichsen.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 65 resultater

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Studenter champagne

Tillykke med huen – hvad så nu?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Hvad skal der ske nu? Sabbatår eller uddannelse.

Mobile+cottage

Sådan sparer du penge og investerer i en mere klimavenlig bolig

Investering Bolig og privatøkonomi Opsparing Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Er din næste investering en klimaopdatering i boligen+