Udsigt til Black Friday-rekord trods klimabekymring

27-11-19 8:32 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Fire ud af ti danskere vil i år tage del i Black Friday. Det er 15 %-point flere end i 2016. Dermed byder den ultimative shoppingweekend klimakrisen trods, viser en ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea (pdf, 168 KB).

Købelyst trumfer klimabekymring, når Black Friday ruller ud over landet i slutningen af november. Ganske vist skruer de 18-25-årige en anelse ned for indkøbene i år. Til gengæld ventes de pengestærke 40-54-årige at skrue yderligere op.

- Der er sikkert dem, der forestiller sig, at den grønne bevidsthed og klimabekymringen vil lægge en dæmper på indkøbslysten. Men den grønne bevidsthed kan ikke måles med Black Friday-alen. Butikkerne kan derfor med sindsro fylde hylderne op, for hvad enten vi kan lide det eller ej, så er der lagt op til forbrug i stor stil, konkluderer Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

Julegaver står højere på indkøbslisten end tidligere år. Således skal hver fjerde kvinde og hver fjerde dansker under 55 år på julegavejagt i Black Friday-weekenden. Uanset alder og køn vil flere forbrugere i år også gå efter ting, som de ved, de mangler. Flere forventer også at impulskøbe i løbet af Black Friday-weekenden, viser målingen.

Sort weekend, grøn hverdag

Halvdelen af danskerne har ganske vist ændret deres forbrugsvaner på grund af klimabekymring. Det er dog kun en ud af ti, der har lavet om på mange af deres vaner.

- Det, som flest har lavet om på, er deres madvaner. Og vi mennesker er nu en gang sådan indrettet, at vi laver forskellige regnskaber oppe i hovedet. Derfor kan vi sagtens gøre Black Friday sort, mens vi gør hverdagen grønnere ved at spise mere sundt og undgå madspild, siger Ann Lehmann Erichsen.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater