Deleøkonomien udvikler sig i spring

Ann Lehmann Erichsen
11-10-19 12:50 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Deleøkonomien udvikler sig i spring

Hver femte voksen har deltaget i deleøkonomien det seneste halve år. I 2014 lå niveauet på bare 3 pct. Brugen af deleøkonomi har spredt sig jævnt i hele landet, og brugerne er blevet ældre. Penge er det primære motiv for brugerne, mens miljøet ligger på andenpladsen.
Deleøkonomien er stadig ’til pynt’, da man kun deltager få gange om året. Tilfredsheden med de deleøkonomiske løsninger er desværre ikke i top hos brugerne. Det kan udledes af en ny måling, (pdf, 342 KB) som YouGov har udført for Nordea.

925.000 danskere har tjekket ind i deleøkonomien det seneste halve år

Hver femte voksen har deltaget i deleøkonomien det seneste halve år. Det er et nøk opad sammenlignet med sidste år. I 2014 lå niveauet på 3 pct.

De under 40-årige er deleøkonomiens superbrugere, da hver tredje har valgt deleløsninger det seneste halve år. De 40- til 54-årige er kommet godt med, og for dem er det hver femte. Er man 55 år eller ældre kniber det til gengæld med begejstringen for deløkonomien.

Deleøkonomien har spredt sig jævnt med brugere over hele landet.

Uændret skepsis

Dele af befolkningen er stadig noget skeptisk over for hele konceptet med deleøkonomi. Hver fjerde kunne ikke drømme om at forsøge sig med en deleøkonomisk løsning, og blandt pensionisterne er det fire ud af ti.

Deleøkonomi handler – stadig – om penge

Spørger du danskerne om den vigtigste grund til, at de bruger deleøkonomi, svarer hver anden, at det er en mulighed for at tjene eller spare penge. For lidt mere end hver fjerde er det miljøet, der trækker i retning af deleøkonomiske løsninger, og det gælder især for kvinderne.

Deleøkonomien er stadig lidt ’til pynt’

Flere og flere vælger deleøkonomiske løsninger, men har kun brugt dem tre gange i løbet af det seneste halve år. Er man en af dem, der selv stiller sine ting til rådighed for andre, er der bud efter en omkring syv gange på et halvt år. Der er altså stadig lang vej til, at deleøkonomiske løsninger bliver integreret i hverdagen.

Der er noget at klage over

Måler man på kundetilfredsheden hos de relativt få, der bruger deleøkonomien, er der ikke tilfredshed hele vejen rundt. Næsten 50.000 danskere har oplevet alvorlige problemer ved at benytte deleøkonomi. Det svarer til 5 pct. af brugerne. Derfor er der brug for en ordning, hvor tvister kan løses i mindelighed.

I dag er der nemlig ikke noget uvildigt forum, hvor folk kan mødes og få vendt problemerne i mindelighed. Det risikerer at afholde mange fra at deltage i deleøkonomien, og det vil være gift for fortsat vækst i deleøkonomien.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater