Spiller energiforbruget en rolle, når danskerne køber bolig?

Ann Lehmann Erichsen
23-09-19 8:15 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Grønnere forbrug er i fokus, fordi regeringen har sat sig det mål at reducere CO2-udledningen betragteligt hen mod 2030. Det er et ambitiøst mål, som kræver, at forbrugerne ændrer vaner, og at både bolig og bil kommer ind i CO2-ligningen.

Derfor er det relevant at se på, hvor stor en rolle boligens energiforbrug spiller for os, når vi køber bolig, og når vi bor i den. Men reelt ved vi det ikke, for der er ingen statistik eller målinger, der kan vejlede os.
Det er dog vores indtryk i Nordea fra møder med kunderne, at man falder for boligen – ikke for energimærket. Og når man sætter i stand, kommer køkken, carport og bad før isolering, tag og vinduer.

Bruger du flere penge på varme end på ejendomsskat?

Selvfølgelig spiller energiforbruget en rolle for enhver boligejer om end mere indirekte.  For jo flere penge man bruger på at varme boligen op, jo færre penge er der til andre ting. Et højt energiforbrug bider sig selv i halen. Og det bliver hængende år efter år som en fast høj udgift også den dag, man sidder i en gældfri bolig.
Man skulle tro, at energiforbrug og energimærke betød mere for såvel købere som for eksisterende boligejere, for varmeregningen vokser voldsomt, når vi passerer energimærke C.
Varmeregningen ved forskellige energimærkninger i et hus på 140m2. Læs regnestykket her  (pdf, 165 KB)

Varmeregningen giver sved på panden

Nordeas regnestykke kan godt give sved på panden. I den sammenhæng er det værd at huske på en analyse fra Dansk Byggeri, som viser, at for hver gang en bolig rykker et trin ned mod A-niveauet, så stiger værdien af boligen med omkring 50.000 kr.
Der kan være gode penge i at tænke på varmeregningen og miljøet, for vi danskere sætter pris på en varm bolig. Faktisk så varm, at en undersøgelse fra Energistyrelsen, 2016, viser, at vi skruer op for varmen, når vi har energirenoveret, så mellem 30 til 60 procent af gevinsten ved en energirenovering bliver omsat til bedre komfort i boligen frem for til en lavere varmeregning!
Så meget mere er der god grund til at energirenovere.

Men hvorfor har danskerne ikke endnu mere fokus på at investere i en mere energioptimal bolig?

En del af forklaringen handler om, hvor længe man typisk bor i sin ejerbolig. Bolius har for en del år siden opgjort den gennemsnitlige ejertid til 10,3 år for huse og 8,4 år for lejligheder.
Den boligejer, der har planlagt at bo i sin bolig i en kortere årrække, kan måske ikke se fidusen i at få besøg af BetterHome, som Nordea samarbejder med, for at få boligen gennemtjekket for energispild og få et overslag over, hvad det vil koste at energioptimere boligen.
Andre boligejere med en længere tidshorisont ser måske netop muligheder i, at man på samme tid kan få en mindre varmeregning og en bolig, der stiger i værdi, hvis man tænker energiforbrug ind i en igangværende renovering. Det gode ved at energirenovere er, at den er helt uafhængig af smag og behag. Der er aldrig klager over en lav varmeregning.

Billige boliglån

Og det er faktisk aldrig været billigere at låne til renovering, end det er nu med de rekordlave boligrenter. Måske er energirenovering den bedste investering, man kan gøre som boligejer i disse tider.
Har man en opsparing i banken til nulrente, skal den måske ud og arbejde aktivt som energiinvestering  i boligen med det afkast, at de faste varmeudgifter falder fremover, og at boligen stiger i værdi eller holder værdien.
Mange flere boligejere – ikke kun dem, der skal købe, men alle dem, der allerede bor i et hus, bør tænke på at investere i en grønnere bolig.

Kom i gang

Men hvordan kommer du i gang, og hvad kan svare sig? I et helt almindeligt parcelhus forsvinder næsten en tredjedel af varmen ud gennem vinduerne, også selvom de er lukkede. Er det vinduerne, du skal i gang med først eller …?
Nordea har et samarbejde med BetterHome, hvor du kan få god hjælp til at gennemgå din bolig for at se, hvor der kan energioptimeres. Så du får en idé om, hvorvidt der kan være et potentiale for energiforbedringer i din bolig.  Finansieringen kan du drøfte med os. Læs mere om BetterHome (pdf, 88 KB)

Faktaboks om danskernes foretrukne boligrelaterede klimahandlinger

Udskiftet vinduer i boligen 18%
Efterisoleret boligen 17%
Udskiftet oliefyr med anden og mere klimavenlig opvarmning 6%
Købt A-mærkede hårde hvidevarer 45%

Kilde: Klimabarometeret 2018

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 47 resultater

Ann Lehmann Erichsen

Hvem får gavn af din pension, hvis du dør, inden pensionen er udbetalt?

Investering Bolig og privatøkonomi Opsparing Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ved du, hvem dine pensionspenge eller summen fra livsforsikringen gavner, når du dør?

Child and father

Danskerne køber og sælger brugte ting som aldrig før

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

To ud af tre danskere har i løbet af det seneste halve år købt eller solgt brugte ting. Det er en markant stigning på få år.

Ann Lehmann Erichsen

Deleøkonomien udvikler sig i spring

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Hver femte voksen har deltaget i deleøkonomien det seneste halve år.

Ann Lehmann Erichsen

Uventede udgifter – hvor meget skal man spare op?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Hvor meget skal man egentlig have sat til side til uventede udgifter?

Viser 5 ud af 47 resultater