Forsikring for nybegyndere, der flytter hjemmefra

Young couple housing
19-08-19 8:00 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Forsikring for nybegyndere, der flytter hjemmefra

Omkring hver femte ung er ikke forsikret. Det viser målinger, som forsikringsselskaber får udført fra tid til anden. Mon de er ude på at sælge forsikringer? Ja, mon ikke – og med god grund.
De færreste unge har nemlig sat sig ind i, hvilke forsikringer, de som minimum skal købe, når emnet ikke har deres interesse.
Mange tror, de er dækket af forældrenes indboforsikring (familieforsikring), når de flytter hjemmefra. I den sammenhæng er tro ikke nok. Viden er bedre.
Danske unge flytter i gennemsnit hjemmefra som 21-årige. Og 21 år er som regel også grænsen for, hvor længe man som enlig udeboende ung er dækket af forældrenes indboforsikring med mindre aldersgrænsen er endnu lavere. Smart, ikke?

For en gennemsnitlig ung er virkeligheden den, at de skal se sig om efter en indboforsikring, når de flytter hjemmefra,  ellers ender de som uforsikrede, og det kan blive dyrt.

Forsikring er, når man betaler et selskab for at klare regningen for noget, som helst ikke må ske og som heldigvis ikke sker så tit. Det kaldes forsikringsbegivenheden.
Det store must er efter min mening en indboforsikring. En indboforsikring kan have mange navne, men er reelt en pakkeløsning med flere elementer. En indboforsikring vil typisk dække ens ting ved indbrud, røveri, overfald, hærværk, brand, lynnedslag, eksplosion, storm, vandskade og voldsomt sky- og tøbrud. Der er en rejsegodsforsikring med, som dækker beskadiget eller mistet bagage på rejsen. Der er også en ansvarsforsikring, som dækker, hvis man er skyld i skader på andre mennesker eller deres ting. Også selvom det sker på ferien i udlandet. Forsikringen dækker gæstebudsskader, altså når man som gæst under selskabeligt samvær fx kommer til at skubbe til ting, så de går i stykker – da dækker forsikringen skaden. Man får desuden en retshjælpsforsikring, som hjælper ved visse private retstvister. Er man involveret i et trafikuheld, og ens overfrakke og taske med pc bliver helt ødelagt, dækker indboforsikringen også.

Unge kan med fordel undersøge, hvad det koster at købe en ekstra dækning for elektronik. Det kan være en billigere løsning frem for at købe sig fattig i tillægsforsikringer, hver gang de køber ny computer eller en ny telefon.

Ved samme lejlighed kan man gøre op med sig selv, om man har behov for en rejseforsikring. Det kan man få inkluderet i indboforsikringen hos nogle selskaber. Når man er i gang, bør man tjekke, om man allerede har én på sit kreditkort, så sparer man de penge. Rejser man meget lidt, kan det være billigere at købe rejseforsikringen fra gang til gang.

Det gælder om at finde en forsikring, der er til at betale

Det er smart at sammenligne priser på findforsikring.dk, samlino.dk, camparo.dk eller forsikringsportalen.dk.
Man kan også bruge appen UNDO, hvor man på et par minutter får et godt indtryk af, hvad man skal betale for at forsikre sig.

Inden man køber sin første forsikring, bør man tjekke, om man kan få en god og billig forsikring gennem sin fagforening, hvis man er medlem. Man kan som regel få en billigere pris, hvis man skruer op for selvrisikoen. Er man typen, der har en nogenlunde økonomi, passer virkelig godt på sine ting og altid låser cyklen med to solide låse, så giver det god mening at have en høj selvrisiko, hvor man selv hænger på de første par tusinde kroner ved en skade. Har man en spinkel økonomi, hvor der ikke er plads til at tabe penge på en skade, kan det give bedre mening at have en så lav selvrisiko som muligt. Men tjek prisforskellen.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater