De fleste børn skal spare op

Piggy bank
08-01-20 8:00 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

To ud af tre forældre kræver, at deres børn sparer op – flest i Nordjylland og færrest i hovedstaden. Til gengæld ved mange forældre ikke, hvor meget børnene rent faktisk sparer op. Det viser en måling, som YouGov har gennemført for Nordea. (pdf, 170 KB)

Kunsten at lægge penge til side hører med til opvæksten for de fleste børn i Danmark. Således skal 61 procent af pigerne og 67 procent af drengene i alderen 6-17 år spare op af de penge, som de får eller selv tjener.

Det er dog ikke alle forældre, der lærer deres børn værdien af at kunne spare op, viser målingen. Hvor 70 procent af de nordjyske forældre stiller krav om opsparing, så gælder det kun 58 procent af forældre i hovedstaden.

-Der er ingen tvivl om, at børn og unge har ret til at bruge de penge, de får som gave eller lommepenge. Samtidig er det sund fornuft at lære sine børn værdien af opsparing, fordi det at mærke konsekvenserne af sine egne valg er en vigtig del af en sund økonomisk opdragelse, siger forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

Samfundet kræver opsparing

En anden god grund til at tale opsparing med sine børn er, at samfundet i stadig flere situationer stiller krav om egen opsparing. Vil man eksempelvis købe en bolig, er det i dag et lovkrav, at køber selv kan stille med fem procent af udbetalingen, ligesom man skal have fem procent af finansieringsomkostningerne med hjemmefra.

-I det lys er jeg lidt overrasket over, at ikke alle forældre stiller krav om, at deres børn skal lære at spare op, når de begynder at få penge mellem hænderne, siger Ann Lehmann Erichsen.

Målingen afslører også, at tre ud af ti børn – eller godt 230.000 børn og unge – ikke har en opsparingskonto. Og dét bekymrer Nordeas forbrugerøkonom.

-Blandt de 15-17-årige er det endda mere end hver femte, som ikke har deres egen opsparingskonto. Det er alt for mange og potentielt en bombe under de unges fremtidige økonomi, mener hun.

Vi ved ikke, hvor meget børnene reelt sparer op

Et andet overraskende resultat af målingen fra Nordea er, at selvom to ud af tre forældre stiller krav om opsparing, så ved mange ikke, hvor meget deres børn rent faktisk får sparet op.

Således svarer 47 procent af forældrene til de 6-8-årige, at de ikke ved, hvor meget børnene har stående på deres opsparingskonto. For de 15-17-årige gælder det 37 procent af forældrene.

-Det kan være en god ide at følge lidt med på sidelinjen og tale med de unge om, hvad formålet med opsparingen egentlig er. På den måde får børnene en god fornemmelse af, hvad de reelt kan bruge den til, mener Nordeas forbrugerøkonom.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater