Forældre mangler fokus på deres børns forbrug

Ann Lehmann Erichsen
30-01-20 8:53 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Kun hver tiende forælder er kritisk overfor deres egne børns forbrug, og under halvdelen taler for alvor med børnene om emnet. Faktisk låner en del forældre ligefrem deres børn penge til forbrug, viser en måling, som YouGov har gennemført for Nordea (pdf, 169 KB).

Et fornuftigt forbrug indenfor rammerne af ens privatøkonomi kan ikke læres for tidligt. Alligevel er det langt fra alle forældre, som taler med deres børn om penge og forbrug. Og endnu færre er kritiske overfor børnenes forbrug.

- Danske forældre er gode til at give lommepenge og stille krav om, at børnene sparer op. Men de savner generelt fokus på at tale med børnene om deres forbrug, siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

Den gode samtale kan forebygge overforbrug

Generelt synes danske forældre ikke, at deres børn har et overforbrug. Således er det kun hver sjette forælder til 15-17-årige, der giver børnene stemplet ’Ja, de har ofte et overforbrug’. Det svarer til 35.000 unge. Det er værd at bide mærke i, at der ikke er forskel på, hvordan forældrene bedømmer drenges og pigers forbrug, ligesom indkomsten i hjemmet heller ikke spiller ind på vurderingen.

Fire ud af ti forældre angiver, at de taler meget med deres børn om penge og forbrug. Resten har ikke ret meget fokus på disse samtaler. Og det er uheldigt:

- Målingen viser, at langt under halvdelen af forældrene taler grundigt med deres børn om forbrug. Det er altså for få. Jeg vil derfor anbefale alle forældre at tale godt og grundigt med deres børn om forbrug. Og helst fra de er helt små. På den måde kan de være med til at forebygge overforbrug og overgældsætning senere hen, siger Ann Lehmann.

Lær dine børn at betale lån tilbage

’Kviklån’ har en anden betydning, når man er 9 eller 15 år og låner af mor og far, end når man er 18 år eller ældre og låner af professionelle. Tre ud af ti forældre låner faktisk deres børn penge i ny og næ. Og det er ikke altid, at børnene behøver betale tilbage.

Halvdelen af forældrene kræver således, at pengene skal betales tilbage indenfor en given periode, mens den anden halvdel som regel slår en streg over lånet.

- Det er hævet over enhver tvivl, at det gør lidt ondt at skulle betale lånte penge tilbage. Og det er godt, for så mærker børn og unge konsekvensen af lånet på egen krop. Får man derimod eftergivet sine lån, lærer man ikke noget af det, siger Ann Lehmann.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater