Vi forbruger mere klimavenligt, men det må helst ikke koste ekstra

Carbon neutral
05-02-20 8:01 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

56 procent af danskerne købte mere klimavenligt i 2019. Det er 7 procent flere end året før. De bæredygtige vaner må dog helst ikke koste ekstra. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea. (pdf, 118 KB)

På blot ét år har 350.000 flere fået et mere klimabevidst forbrug. Og de grønne valg er ikke længere kun et fænomen blandt unge i hovedstaden, men går på tværs af alder, køn og geografi, viser den nye måling.
- Danskerne begynder nu i stor stil at ændre deres forbrugsvaner i en mere klimavenlig retning. Det grønne forbrug er ved at blive en folkesag og ikke kun noget for ’klimatosser’, siger forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen.
Fremskriver vi den nuværende forandringshastighed, vil hele befolkningen have fået mere klimavenlige vaner om bare seks år.

Det er fortsat kvinderne og de yngre under 40 år, der går forrest i omstillingen – og kvinderne er langt foran mænd, når det gælder klimavenlige madvaner og indkøb af især tøj og sko. Til gengæld er mændene foran, når det handler om nye transport- og rejsevaner.

Nye klimavaner må helst ikke koste ekstra

Mens over halvdelen af danskerne sidste år købte mere klimavenligt, så viser den nye måling fra Nordea også, at flertallet ikke er villige til at betale ekstra for en vare eller ydelse, fordi den er klimavenlig. I så fald vil de fleste hellere købe mindre eller købe brugt. Det gælder især pensionister.
Mindre end en tredjedel af os er således parate til at betale en merpris, og her er smertegrænsen hos tre ud af fire på 20 procent ekstra.

- Tallene bør vække interesse hos de politikere, der drømmer om mere og hurtigere klimaomstilling gennem afgifter. Stadig flere danskere beslutter i dag helt frivilligt at omlægge deres forbrug i en mere grøn retning. En hård indførelse af afgifter eller bøder risikerer at tippe udviklingen den gale vej, fordi pengene kan få pligtfølelsen til at fordufte, siger Ann Lehmann Erichsen.

Gør jeg egentlig en forskel?

Selvom den grønne bølge ruller ud over landet, svarer en markant gruppe på 1,9 millioner mennesker, flest mænd, at de ikke har fået mere klimavenlige vaner. Flertallet (920.000) peger på, at deres forbrug hverken gør fra eller til for klimaet.

- Det er trist, at så mange ikke tror på, at de selv kan gøre en forskel gennem deres daglige forbrug. Det tyder på, at der er et behov for at fortælle mere om, hvordan vi hver især kan bidrage til et bedre klima, mener Ann Lehmann Erichsen.

Sådan gør du en forskel

Jeg skriver klimaklummer hver måned resten af året. Her kan du læse ’kom-i gang-tips’, hvis du har lyst til at være med til at gøre en lille forskel. I februar handler det om vores forbrug af mad og drikke.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater