Sådan sparer du penge og investerer i en mere klimavenlig bolig

Mobile+cottage
03-06-20 7:29 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Opsparing | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

Når indlånsrenten bliver negativ, bruger næsten hver femte boligejer opsparingen på at modernisere deres bolig, så den bevarer værdien eller ligefrem bliver mere værd. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov for nylig lavede for Nordea.

Det er dog ikke lige meget, hvad du får lavet ved din bolig. I et helt almindeligt parcelhus forsvinder næsten en tredjedel af varmen eksempelvis ud gennem vinduerne, også selvom de er lukkede. Er det så vinduerne, du skal i gang med først eller …?

En forbedring kan og må gerne give et afkast, som du kan mærke hver måned resten af den tid, du bor i boligen. Er du ikke enig? Er dit hus mere end 20 år gammelt, kan du roligt sætte energiforbedringer på arbejdsplanen. Der er nemlig en god chance for, at du kan sænke energiforbruget og dermed få en permanent lavere energiregning.

Der er dog også andre gode grunde end en mindre regning til at energirenovere dit hus. Du får ofte også bedre komfort, et mere miljøvenligt hus med et mindre CO2 udslip eller et bedre energimærke. Som tommelfingerregel kan du regne med, at for hvert trin en bolig rykker op ad energimærkeskalaen, stiger ejendomsprisen for et hus på 100 m2 med ca. 50.000 kr.

Nordea Kredit har beregnet, at en hulmursisolering for et hus på 100 m2 som regel kan klares for ca. 20.000 kr., og at investeringen er tjent hjem i løbet af fem år. Energirigtige vinduer og døre kan klares for ca. 80.000 kr., og varmeregningen kan efterfølgende nemt falde med 3.000 kr. om året.

Regneeksemplerne skal blot illustrere, at det ikke behøver koste en herregård at opgradere boligen i klimavenlig retning. Men det er naturligvis en god ide at begynde med de forbedringer, der giver mest for pengene.

Måske er du blevet nysgerrig efter at undersøge, om din egen bolig har brug for at komme under kærlig behandling, så den bliver mere energivenlig. I så fald er det værd at kontakte BetterHome. De kan hjælpe dig med at blive klogere på, hvilke forbedringer du får mest ud af at sætte  i gang.

Du  betaler ofte det nye køkken og bad for lånte penge. Det samme gælder, når du vil give din bolig et klimaløft. Du skal være opmærksom på, at der er lidt flere lån på hylden, når du låner til energiforbedringer. Tag fat i din rådgiver, så I sammen kan se på dine muligheder, – fx kan det være at det nye energilsparelån, som netop er lanceret, kan være relevant for dig.

Book et møde.

Fakta om BetterHome

Nordea og BetterHome samarbejder om at rådgive boligejere om optimale boligforbedringer.

BetterHome kan hjælpe dig godt i gang, når det drejer sig om energibesparelser, indeklima og skybrudssikring. De kan også henvise til kompetente håndværkere, tjekke tilbuddene inden du slår til og holde snor i projektet undervejs.

BetterHome modtager og håndterer boligejerne individuelt, uanset hvor de står i deres beslutning om at realisere boligforbedringer (boligkøb, eksisterende bolig eller ved salg). Det er gratis at få bolighjælp via BetterHome.

Se en video om BetterHome

Fakta om danskernes foretrukne energirenoveringer

Udskifte vinduer: 18%, Efterisolere: 17%, Udskifte oliefyr med anden og mere klimavenlig opvarmning: 6%, Købe A-mærkede hårde hvidevarer: 45%

Kilde: Klimabarometeret 2018

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 68 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Danish flag

Konfirmationsfesten er blevet dyrere

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 68 resultater