Konfirmationsfesten er blevet dyrere

Danish flag
21-08-20 6:55 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Ann Lehmann Erichsen

På fire år er prisen for en konfirmationsfest steget med 10 procent, så den gennemsnitlige fest nu koster forældrene 33.500 kroner. Det viser en ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea. (pdf, 147 KB)

Regningen til far og mor er blevet større, når landets teenagere i de kommende uger skal fejres med konfirmation, nonfirmation eller lignende.

Siden 2016 er prisen steget med 10 procent – syv procent, hvis man tager højde for inflationen. Og det er ikke fordi, festerne er blevet større. Det gennemsnitlige antal gæster er således uændret på 37 personer.
Inklusiv gaven til hovedpersonen må forældrene vente at skulle af med 33.500 kroner. Og prisen varierer ikke nær så meget på tværs af indkomster som tidligere, forklarer Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea:

- Ved den seneste måling brugte familien med høj indkomst 15.000 kroner mere på festen end familien med lav indkomst. I vores nye måling er den forskel halveret. Det læser jeg som et positivt tegn på, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne, og så har man råd til at prioritere og markere sådan en dag.

Drengene er dyrere at klæde på end pigerne

Målingen fra Nordea afslører også prisen for at klæde konfirmanden på. Og her vil det nok komme bag på mange, at det er dyrest at klæde den unge mand på:

-Faktisk koster det næsten 4.000 kroner at klæde drengene pænt på, hvilket er cirka 1.000 kroner mere end for pigernes vedkommende. Det skyldes nok, at jakkesæt med skjorte, slips, tilbehør og sko bare er dyrere end en pæn kjole og sko, for drengenes indkøbsliste er  længere end pigernes, fortæller Ann Lehmann Erichsen.

Til gengæld er det langt fra altid, at resten af familien får nyt tøj. I hovedstadsområdet vælger én ud af syv familier således slet ikke at bruge penge på nyt tøj til den øvrige familie.

Vil du vide, hvad gaverne til konfirmanden koster? Læs tallene her.

Genbrug og konfirmation, læs mere om emnet her.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 20 resultater

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj

Present

Forældrene giver større gaver – det gør gæsterne ikke

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Forældrenes gave til konfirmanden er i gennemsnit blevet 500 kroner dyrere de seneste fire år

Danskernes dyreste sommerferie

Danskernes sommerferiebudget styrtdykker i år

Investering Samfundsøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Covid-19 har vendt op og ned på vores sommerferieplaner.

Viser 5 ud af 20 resultater