50 år i Nordea – tag med på en digital rejse

IT-afdelingen i Nordea i 1970'erne
01-07-20 15:50 | Nordea

I 2020 fejrer Nordea 200 års fødselsdag, og Leif Gudmand fra Nordeas IT-afdeling er en af de få, som har været med på en fjerdedel af rejsen. Som senior IT-supporter har han oplevet den digitale forvandling fra forreste række. I juli kan Leif Gudmand fejre 50 års jubilæum. Her er hans historie.

Året er 1970, og den skoletrætte Leif Gudmand søger job som piccolo i Privatbanken i Børsgade i København. Sammen med de andre piccoloer omdeler han post og fjerner mærker fra de gedeskinds-checkhæfter, der bliver udleveret til kunderne – de må ikke se, at der står ”Made in Taiwan” indeni.

1975 – Bankbetjenten og hulledamerne

Hulkort 250

Fem år senere. Leif kører som bankbetjent rundt i en af bankens pengetransporter og henter tasker med bilag fra bankbogsstemplinger. Taskerne skal tilbage til hovedkontoret, hvor de kvindelige ansatte, som alle kærligt kalder for ”hulledamerne”, taster bogføringsinformationerne over på hulkort. Informationernes rejse, fra hulkort til edb-maskine, fanger den nu 21 år gamle Leif Gudmand, som får en spirende interesse for edb.

”Når edb-afdelingen havde læst hulkortene ind, blev bogføringsjournalerne printet, og den næste morgen bragte jeg dem ud til filialerne i pengetransporten,” husker Leif Gudmand.

1976 – Månebase Alpha

Det er 1976, og Privatbanken er midt i en teknologisk revolution. Banken anskaffer sig en meget dyr og moderne computer til det nye online-system, der kan indeholde information, som svarer til syv telefonbøger. Leif Gudmand bliver edb-operatør for computeren, og en af hans opgaver består i at tegne og forklare dens egenskaber for de spørgelystne og interesserede gæster, der får lov til at se den.

”Vi sad bag et kæmpe kontrolpanel, og kunne følge trafikken af pengeoverførsler på linjen via et oscilloskop, og de besøgende var vildt imponerede. Vi døbte den ”Månebase Alpha,” forklarer Leif Gudmand.

Få år senere fortsætter den teknologiske udvikling med ’kasseterminalprojektet’, hvor en kæmpe front end-computer laver opslag og transaktioner for bankerne, opdaterer hovedbogen og fører informationen tilbage til filialerne. På blot én dag.

1989 – Vand under gulvet

Hermes Hus 90'erne 250X258Næste nedslag i Leif Gudmands fortælling er fra 1989. Der er kommet så mange flere computere til, at edb-afdelingen må flytte til Hermes Hus i Tåstrup. Her er der køleslanger under gulvet for at holde de store maskiner kolde, så de ikke brænder sammen.

”Under indflytningen springer et rør til køling læk. Al edb stoppede, og vi må åbne gulvet i det vandkølede serverrum og tørre klistret væske op. Vi ved ikke, hvad det var, eller om det er farligt. Vi skal bare have lappet det rør, så computeren kan komme op at køre igen.”

Væsken viser sig at være uskadelig og Leif Gudmand og kollegerne slipper med en lang arbejdsdag og flere ture til depotet efter flere klude.

1990’erne – Hjemmecomputernes fremmarch og selskabsfusioner

I begyndelsen af 1990’erne gør hjemmecomputeren sit indtog i Danmark. Men kun for de få. En hjemmecomputer koster nemlig i omegnen af 30.000 kroner. Med udbredelsen kommer også en navneforandring – nu hedder det ikke længere edb, men IT.

Privatbanken griber udviklingen og lancerer PC-banken – en tidlig udgave af det, vi i dag kalder for netbanken. For Leif Gudmand betyder det endnu et jobskifte, hvor han skal hjælpe bankens erhvervskunder med at installere PC-bank.

”Det var ikke sjovt, når en lille erhvervskunde ringede og var helt ude af den, hvis deres computer ikke kunne starte, fordi de havde installeret vores PC-bank. Så vi hyrede nogle dygtige studenter, som var IT-nørder, og sammen fik vi styr på kundernes PC’ere,” uddyber Leif Gudmand.

I samme år, 1990-92 fusionerer Privatbanken med Andelsbanken og SDS, og Unibank bliver født.

2000-2010 – Midt i en teknologisk flodbølge

Hermes Hus IT 250X228Teknologibølgen vælter ind over Danmark i ’00erne, og computeren bliver til hvermandseje. For Unibank og Leif Gudmand betyder det flere opkald til IT-supporten, som udvider med afdeling i det store call center i Dublin. Leif Gudmand rejser til Irland i 2006, hvor han oplærer de mange unge mennesker til arbejdet som IT-supportere

”Jeg skrev rigtig mange fejlretningsvejledninger. Det var det opslagsværk, som IT-supporterne kunne søge i. Det var bare om at skrive hurtigt, for der kom hele tiden nye fejl og dermed nye løsninger,” forklarer Leif Gudmand.

2010 til i dag – Tiden der forsvandt

Fra 2010 og til i dag er Leif Gudmand at finde i Service Centeret. Her servicerer Leif kollegernes PC’ere og hjælper med fejlretning på det, som kun kan ordnes på stedet. En gang i mellem hjælper Leif også til, når en af bankens direktører har brug for IT-hjælp. For eksempel har Leif været kaldt ud på en særlig opgave på Flakfortet for at sikre, at teknikken forløb gnidningsfrit under et kundearrangement. Men det er fremtiden, som han nu retter øjnene mod:

”Jeg har 50-års jubilæum den 1. juli 2020. Det er tid til, at jeg træder tilbage. Så i 2021, starter jeg på mit nye arbejde i haven, hvor jeg kan prale af titlen: Pensionist”, smiler Leif Gudmand og fortsætter:

”I 89-90 havde ingen af os forestillet os, at det ville komme til at udvikle sig så stærkt på IT-området. Bare tænk på den første mobilbank og så til i dag. Vi gik fra slæbbar telefon til smartphone på ganske få år. Der er ikke noget at sige til, at vi har travlt,” afrunder Leif Gudmand.

Leif Gudmand modtager den kongelige belønningsmedalje den 1. juli 2020, for 50 års fortjenstfuld og uafbrudt ansættelse.

Læs mere om bankhistorie og Nordea gennem 200 år

Read more news

Viser 5 ud af 719 resultater

Woman in bakery accepting mobile payment

Nordeas coronabarometer: Fremgang i den danske omsætning

Daglig økonomi Samfundsøkonomi

Dansk økonomi har været hårdt ramt af nedlukningerne i forbindelse med udbruddet af covid-19, men nu lysner det

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Assessing sustainability through rankings – a complex matter

Our work Responsible business

Recently, Nordea was highly ranked for our sustainability work by the NGO ShareAction, while we scored relatively low in another ranking/survey. We understan...

Viser 5 ud af 719 resultater