Black Friday eksploderer i år

Blackfriday
21-11-17 13:58 | Daglig økonomi

Næsten hver anden dansker ender med at bruge penge på Black Friday i år. Det er en fordobling på ét år. Black Friday vokser i alle regioner, for ’ved-ikke-danskerne’ har taget ja-hatten på i år. Black Friday er mest populær hos børnefamilierne, dem med høj indkomst og de ’unge’ under 50 årige. Og så kom flere af sted på tilbudsjagt sidste år, end de selv forudsagde. Det viser en ny måling udført af YouGov for Nordea.

Black Friday bliver vildt i år

Danskerne storelsker Black Friday, som i løbet af de sidste to år er vokset mere end noget andet. I fjor ville hver fjerde shoppe på Black Friday, og endnu flere endte med at bruge dagen til indkøb. I år har 42 pct. eller omkring 2 millioner voksne planlagt Black Friday-indkøb.

- Min prognose er, at endnu flere, nemlig omkring halvdelen af alle voksne danskere, vil shoppe, når dagen oprinder. Forbrugerne undervurderer nemlig konsekvent den tiltrækning, som slagtilbuddene har på dem, siger forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, er står bag undersøgelsen.

Black Fridays popularitet er øget voldsomt hos børnefamilierne, og de unge siden sidste år. I det hele taget står dem med høj indkomst og de ’under 50 årige’ på spring til indkøb. Men shoppedagen kan i den grad ses og mærkes over hele landet. Den eneste gruppe, der springer over, er de ældste på 66 år eller ældre. Her er det ’kun’ hver fjerde, der har planlagt Black Friday-indkøb.

Ved-ikke danskerne fra i fjor har taget ja-hatten på

Sidste år vidste 30 pct. af danskerne ikke, om de ville shoppe på Black Friday. Det ved de nu, og de siger ja i år, hvor kun 13 pct. siger, at de ikke ved, om de vil handle den dag.

Black Friday kickstarter julegavehandlen og giver tid til ’planlagte impulskøb’

Børnefamilierne (25 pct.), kvinderne (21 pct.) og de under 40 årige (25-29 pct.) vil købe julegaver. Det er en fordobling i forhold til sidste år. Mange vil benytte de gode tilbud til at købe noget, de allerede mangler, mens hver femte forventer, at Black Friday bliver dagen, hvor de kommer til at hælde impulskøb i indkøbsvognene. I den sammenhæng vigtigt at bemærke, at lige mange mænd og kvinder forventer ’impulskøb’ den dag.

Hvor stor bliver omsætningen i år?

Man kan ikke give skråsikre bud på, hvor mange penge danskerne vil bruge i år.

- Sammenholder vi rekordomsætningerne fra de seneste to år med, at danskerne har taget den store ja-hat på i år, vil jeg mene, at en omsætning på ca. 40 mio. kroner mere i år sammenlignet med sidste års 2001 mio.kr. er realistisk, vurderer forbrugerøkonomen.

- Dermed vil sidste års rekord blive slået igen og lande på omkring 2040 mio.kr. For det går godt i dansk økonomi, og danskerne har masser af penge at bruge, hvis de vil. Lige nu står 930 mia. kr. på danskernes konti. Penge, der er sparet op, men ikke investeret. Jeg er sikker på, at mange vil fyre lidt af opsparingen af og tanke op med forbrugerprodukter til gode priser på Black Friday.

Pas på de lidt for gode tilbud og chokpriser

Ikke alle de tilbudspriser, som vi præsenteres for på Black Friday, er helt så fordelagtige, som de ser ud. Forbrugerombudsmanden har netop skældt tre butikskæder ud, fordi de stillede forbrugerne lidt for luftige besparelser i udsigt.

- Mit bedste råd til folk, der skal ud og shoppe på Black Friday, er at tage sin sunde kritiske sans med, når man skal afgøre, om man vil købe. Man kan jo spørge sig selv, om dette her tilbud er ’nice to have’ eller ’need to have’. Og så skal man være både mæt og udhvilet, når man drager på udsalg, så er chancen for en god oplevelse meget større, foreslår Ann Lehmann Erichsen.

Kommentarer fås hos:

Ann Lehmann Erichsen, Forbrugerøkonom, Nordea. Mobil: 61 55 81 81

Læs flere nyheder

Boende couple nordea

Udsigt til svagt stigende renter på F1-, F3- og F5-lån

Bolig Daglig økonomi

Nordea Kredits boligøkonom Lise Nytoft Bergmann giver gode råd i forbindelse med auktionen for rentetilpasningsråd

Årets juleforbrug går en spids op

Daglig økonomi

Juleforbruget stiger for tredje år i træk. For første gang i fem år bliver juleforbruget størst i region Hovedstaden.

Bjorn Boje Jensen April 2017

Nordea Finans indgår samarbejde med Fintech-virksomheden Lendme

Digital banking Daglig økonomi

Private kunder får lånetilbud fra Nordea Finans, når de ansøger via Lendmes online mæglerplatform.

Danskerne drømmer om tidlig pension

Samfundsøkonomi Investering Opsparing

63 år for kvinder og 65 år for mænd. Det er den pensionsalder, som danskerne peger på, hvis de selv kunne bestemme. Og det er langt fra den reelle pensionsal...

Investing in fintechs to accelerate innnovation