Vi investerer i fintech-virksomheder for at accelerere innovation

Investing in fintechs to accelerate innnovation
Casper von Koskull, Nordeas koncernchef
29-11-17 13:11 | Investering | Nordea

Nordea søger hele tiden nye måder at accelerere innovation på for at styrke vores tilbud til kunderne. Det er derfor, vi har etableret Nordea Ventures. En del af vores ambition er at søge nye partnere og ideer, så vi kan udfolde startup-virksomhedernes fulde potentiale og skabe fremtidens bank.

I en volatil, usikker verden er forandring den eneste konstante i dagens digitale samfund. Udviklingen af nye forretningsmodeller, produkter og serviceydelser går hurtigt for at imødekomme de ændrede kundeforventninger. Den digitale revolution transformerer også banksektoren.

”Banksektoren forandrer sig, og vi er godt forberedt på at forandre os med den,” siger Casper von Koskull, Nordeas koncernchef. ”Vi genopfinder os selv, så vi hurtigt kan levere det, vores kunder ønsker. Det er vigtigt at forstå deres behov, så vi kan leve op til deres forventninger.

Med Nordea Ventures vil vi være endnu bedre rustet til at udvikle innovative produkter og serviceydelser, som vores kunder efterspørger – når som helst de har brug for dem – og gøre deres hverdag nemmere. Vi har ikke alle svarene, men vi ved, at vi ikke kan gøre det på egen hånd – og vi skal handle hurtigt.

”Vi er kun lige begyndt at se de digitale teknologiers potentiale. Det gælder ikke kun i den finansielle sektor, men i samfundet som helhed,” siger Ewan MacLeod, chief digital officer i Nordea. ”Vinderne bliver vores kunder, som vil nyde godt af et meget stort økosystem af aktører og produkter.”

Vi skaber strategisk værdi

Nordea Ventures vil hovedsageligt investere i startup-virksomheder og vækstselskaber, der er aktive i Norden, og primært inden for den finansielle teknologisektor. For at understøtte og accelerere innovation og styrke vores tilbud til kunderne vil vi fokusere massivt på investeringer, hvor vi ser gensidig strategisk værdi.

Et aktivt engagement fra forretningen er også afgørende for vores tilgang og det primære fokus på at skabe strategisk værdi. Nordeas topledere vil påtage sig sponsorroller for at støtte virksomhederne.

”Vi går ind i dette fra en styrkeposition: vi har størrelsen, kapaciteten, den finansielle styrke og ekspertisen til at udnytte mulighederne for at levere mere værdi til vores kunder,” siger Casper. ”Som den største finansielle virksomhed i Norden har vi både muligheden for og forpligtelsen til at drive forandring i den nye bankverden.”

Faktaboks

Partnerskaber er kernen i vores bankfilosofi Nordea har allerede investeret i og indgået partnerskaber med startup-virksomheder inden for fintech i tråd med vores strategi om at blive en agil, digital bank. Nordea Ventures er det naturlige næste skridt.

Vi har fx allerede investeret i og indgået partnerskab med fintech-virksomheden Tink, en finansiel aggregator med base i Sverige. Tink-løsningen vil forbedre mobilbankoplevelsen for vores kunder og gøre den daglige brug af banken nemmere og mere bekvem. Et andet eksempel er vores investering i den svenske fintech-virksomhed Betalo, som vi offentliggjorde for nylig. Læs mere her

Vi samarbejder også med fintech-hubs i Stockholm, Helsinki, Oslo og København.

Nordea var også den første bank i Norden til at lancere en Open Banking-udviklingsportal, hvor fintech-virksomheder og andre eksterne udviklere inviteres til at hjælpe med at skabe nye produkter og serviceydelser til vores kunder hurtigere, end vi selv kunne gøre det. Flere end 700 har meldt sig indtil videre, og vi er begyndt at pilotteste.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 431 resultater

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Få et forspring – deltag i vores webinar om den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 5. september.

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Viser 5 ud af 431 resultater