Vi investerer i fintech-virksomheder for at accelerere innovation

Investing in fintechs to accelerate innnovation
Casper von Koskull, Nordeas koncernchef
29-11-17 13:11 | Investering | Nordea

Nordea søger hele tiden nye måder at accelerere innovation på for at styrke vores tilbud til kunderne. Det er derfor, vi har etableret Nordea Ventures. En del af vores ambition er at søge nye partnere og ideer, så vi kan udfolde startup-virksomhedernes fulde potentiale og skabe fremtidens bank.

I en volatil, usikker verden er forandring den eneste konstante i dagens digitale samfund. Udviklingen af nye forretningsmodeller, produkter og serviceydelser går hurtigt for at imødekomme de ændrede kundeforventninger. Den digitale revolution transformerer også banksektoren.

”Banksektoren forandrer sig, og vi er godt forberedt på at forandre os med den,” siger Casper von Koskull, Nordeas koncernchef. ”Vi genopfinder os selv, så vi hurtigt kan levere det, vores kunder ønsker. Det er vigtigt at forstå deres behov, så vi kan leve op til deres forventninger.

Med Nordea Ventures vil vi være endnu bedre rustet til at udvikle innovative produkter og serviceydelser, som vores kunder efterspørger – når som helst de har brug for dem – og gøre deres hverdag nemmere. Vi har ikke alle svarene, men vi ved, at vi ikke kan gøre det på egen hånd – og vi skal handle hurtigt.

”Vi er kun lige begyndt at se de digitale teknologiers potentiale. Det gælder ikke kun i den finansielle sektor, men i samfundet som helhed,” siger Ewan MacLeod, chief digital officer i Nordea. ”Vinderne bliver vores kunder, som vil nyde godt af et meget stort økosystem af aktører og produkter.”

Vi skaber strategisk værdi

Nordea Ventures vil hovedsageligt investere i startup-virksomheder og vækstselskaber, der er aktive i Norden, og primært inden for den finansielle teknologisektor. For at understøtte og accelerere innovation og styrke vores tilbud til kunderne vil vi fokusere massivt på investeringer, hvor vi ser gensidig strategisk værdi.

Et aktivt engagement fra forretningen er også afgørende for vores tilgang og det primære fokus på at skabe strategisk værdi. Nordeas topledere vil påtage sig sponsorroller for at støtte virksomhederne.

”Vi går ind i dette fra en styrkeposition: vi har størrelsen, kapaciteten, den finansielle styrke og ekspertisen til at udnytte mulighederne for at levere mere værdi til vores kunder,” siger Casper. ”Som den største finansielle virksomhed i Norden har vi både muligheden for og forpligtelsen til at drive forandring i den nye bankverden.”

Faktaboks

Partnerskaber er kernen i vores bankfilosofi Nordea har allerede investeret i og indgået partnerskaber med startup-virksomheder inden for fintech i tråd med vores strategi om at blive en agil, digital bank. Nordea Ventures er det naturlige næste skridt.

Vi har fx allerede investeret i og indgået partnerskab med fintech-virksomheden Tink, en finansiel aggregator med base i Sverige. Tink-løsningen vil forbedre mobilbankoplevelsen for vores kunder og gøre den daglige brug af banken nemmere og mere bekvem. Et andet eksempel er vores investering i den svenske fintech-virksomhed Betalo, som vi offentliggjorde for nylig. Læs mere her

Vi samarbejder også med fintech-hubs i Stockholm, Helsinki, Oslo og København.

Nordea var også den første bank i Norden til at lancere en Open Banking-udviklingsportal, hvor fintech-virksomheder og andre eksterne udviklere inviteres til at hjælpe med at skabe nye produkter og serviceydelser til vores kunder hurtigere, end vi selv kunne gøre det. Flere end 700 har meldt sig indtil videre, og vi er begyndt at pilotteste.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 547 resultater

Houses old Copenhagen

Dansk økonomi går mod bedre tider

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Den lange rente stiger, men ikke nok til at boligmarkedet går i stå.

Lys for enden af tunnelen? Få Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 27. januar.

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Er inflationen endelig på vej op?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Udsigten til endnu en stor amerikansk hjælpepakke og stigende råvarepriser har fået inflationsforventningerne til at stige.

The White House, USA

Blå bølge i USA – hvem er vindere og hvem er tabere?

Investering Nordea podcasts

Lyt til årets første episode af Nordea Pulse og få seniorstrateg Simon Kristiansens vurdering af de seneste begivenheder i USA.

Nordea podcast

Umættelig risikoappetit

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Lyt med når cheføkonom Helge J. Pedersen og chefanalytiker Niels Christensen analyserer de seneste trends i dansk og international økonomi samt den kommende...