Vi investerer i fintech-virksomheder for at accelerere innovation

Investing in fintechs to accelerate innnovation
Casper von Koskull, Nordeas koncernchef
29-11-17 13:11 | Investering | Nordea

Nordea søger hele tiden nye måder at accelerere innovation på for at styrke vores tilbud til kunderne. Det er derfor, vi har etableret Nordea Ventures. En del af vores ambition er at søge nye partnere og ideer, så vi kan udfolde startup-virksomhedernes fulde potentiale og skabe fremtidens bank.

I en volatil, usikker verden er forandring den eneste konstante i dagens digitale samfund. Udviklingen af nye forretningsmodeller, produkter og serviceydelser går hurtigt for at imødekomme de ændrede kundeforventninger. Den digitale revolution transformerer også banksektoren.

”Banksektoren forandrer sig, og vi er godt forberedt på at forandre os med den,” siger Casper von Koskull, Nordeas koncernchef. ”Vi genopfinder os selv, så vi hurtigt kan levere det, vores kunder ønsker. Det er vigtigt at forstå deres behov, så vi kan leve op til deres forventninger.

Med Nordea Ventures vil vi være endnu bedre rustet til at udvikle innovative produkter og serviceydelser, som vores kunder efterspørger – når som helst de har brug for dem – og gøre deres hverdag nemmere. Vi har ikke alle svarene, men vi ved, at vi ikke kan gøre det på egen hånd – og vi skal handle hurtigt.

”Vi er kun lige begyndt at se de digitale teknologiers potentiale. Det gælder ikke kun i den finansielle sektor, men i samfundet som helhed,” siger Ewan MacLeod, chief digital officer i Nordea. ”Vinderne bliver vores kunder, som vil nyde godt af et meget stort økosystem af aktører og produkter.”

Vi skaber strategisk værdi

Nordea Ventures vil hovedsageligt investere i startup-virksomheder og vækstselskaber, der er aktive i Norden, og primært inden for den finansielle teknologisektor. For at understøtte og accelerere innovation og styrke vores tilbud til kunderne vil vi fokusere massivt på investeringer, hvor vi ser gensidig strategisk værdi.

Et aktivt engagement fra forretningen er også afgørende for vores tilgang og det primære fokus på at skabe strategisk værdi. Nordeas topledere vil påtage sig sponsorroller for at støtte virksomhederne.

”Vi går ind i dette fra en styrkeposition: vi har størrelsen, kapaciteten, den finansielle styrke og ekspertisen til at udnytte mulighederne for at levere mere værdi til vores kunder,” siger Casper. ”Som den største finansielle virksomhed i Norden har vi både muligheden for og forpligtelsen til at drive forandring i den nye bankverden.”

Faktaboks

Partnerskaber er kernen i vores bankfilosofi Nordea har allerede investeret i og indgået partnerskaber med startup-virksomheder inden for fintech i tråd med vores strategi om at blive en agil, digital bank. Nordea Ventures er det naturlige næste skridt.

Vi har fx allerede investeret i og indgået partnerskab med fintech-virksomheden Tink, en finansiel aggregator med base i Sverige. Tink-løsningen vil forbedre mobilbankoplevelsen for vores kunder og gøre den daglige brug af banken nemmere og mere bekvem. Et andet eksempel er vores investering i den svenske fintech-virksomhed Betalo, som vi offentliggjorde for nylig. Læs mere her

Vi samarbejder også med fintech-hubs i Stockholm, Helsinki, Oslo og København.

Nordea var også den første bank i Norden til at lancere en Open Banking-udviklingsportal, hvor fintech-virksomheder og andre eksterne udviklere inviteres til at hjælpe med at skabe nye produkter og serviceydelser til vores kunder hurtigere, end vi selv kunne gøre det. Flere end 700 har meldt sig indtil videre, og vi er begyndt at pilotteste.

Læs flere nyheder

Boende couple nordea

Udsigt til svagt stigende renter på F1-, F3- og F5-lån

Bolig Daglig økonomi

Nordea Kredits boligøkonom Lise Nytoft Bergmann giver gode råd i forbindelse med auktionen for rentetilpasningsråd

Årets juleforbrug går en spids op

Daglig økonomi

Juleforbruget stiger for tredje år i træk. For første gang i fem år bliver juleforbruget størst i region Hovedstaden.

Bjorn Boje Jensen April 2017

Nordea Finans indgår samarbejde med Fintech-virksomheden Lendme

Digital banking Daglig økonomi

Private kunder får lånetilbud fra Nordea Finans, når de ansøger via Lendmes online mæglerplatform.

Danskerne drømmer om tidlig pension

Samfundsøkonomi Investering Opsparing

63 år for kvinder og 65 år for mænd. Det er den pensionsalder, som danskerne peger på, hvis de selv kunne bestemme. Og det er langt fra den reelle pensionsal...