Nordea: Pressemøde torsdag 7. september

Decision on Nordea's headquarter
06-09-17 15:00 | Pressemeddelelse

Pressemøde

Tid: 8.00 dansk tid/9.00 finsk tid. Af sikkerhedsmæssige grunde vil det være nødvendigt at fremvise gyldig legitimation.

Sted: Nordea Campus, Aleksis Kiven katu 7, Helsinki.

På sit møde 6. september 2017 har bestyrelsen for Nordea Bank AB (publ) besluttet at påbegynde en proces for flytning af moderselskabets hovedsæde fra Sverige til Finland.

Som følge af beslutningen afholder Nordea pressemøde 7. september i Helsinki, hvor koncernchef Casper von Koskull vil være vært.

Pressemødet

Præsentationen vil foregå på engelsk og kan ses live på www.nordea.com:

Press conference, 08.00 CET/09.00 EET, 7 September 2017

Lyt med på koncernchefens pressemøde

Vil du lytte med på koncernchefens pressemøde? Deltagere kan ringe til:
CountryPhone numberConfirmation code
UK+44(0)20 3427 19035199007
Sweden+46(0)8 5065 39365199007
Denmark+4532 71 16 595199007
Finland+358(0)9 6937 95905199007
Norway+472350 0486 5199007

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor flytter Nordea sit hovedsæde?

Vi ser flytningen af moderselskabets hovedsæde som et vigtigt strategisk skridt hen imod at sikre Nordea de samme vilkår som sine europæiske konkurrenter. Vi mener, at vi tjener vores kunders, aktionærers og medarbejderes interesser bedst ved at sikre, at Nordea bliver underlagt de fælles konkurrencevilkår og forudsigelige reguleringsvilkår, som EU’s bankunion indebærer.

Vi vil fortsat drive forretning i alle vores fire nordiske hjemmemarkeder – Danmark, Sverige, Norge og Finland. Der sker ingen ændringer i vores daglige drift, og det er vores vurdering, at der heller ikke vil ske betydelige ændringer for kunderne. Samtidig forventes kun et begrænset antal medarbejdere at blive påvirket.

Vil medarbejderne blive påvirket af flytningen?

Vi vil fortsat drive forretning i alle vores fire nordiske hjemmemarkeder – Danmark, Sverige, Norge og Finland. Kun et begrænset antal medarbejdere ventes at blive påvirket.

Vil kunderne blive påvirket af flytningen?

Hvorfor valgte I Finland?

Bestyrelsens beslutning om at påbegynde en proces for flytning af moderselskabets hovedsæde til Finland er resultatet af seks måneders omhyggelig undersøgelse og analyse af de konkurrencemæssige vilkår og udfordringer, Nordea står over for. Vi ser flytningen som et vigtigt strategisk skridt hen imod at sikre Nordea de samme vilkår som sine europæiske konkurrenter. Vi mener, at vi tjener vores kunders, aktionærers og medarbejderes interesser bedst ved at sikre, at Nordea bliver underlagt de fælles konkurrencevilkår og forudsigelige reguleringsvilkår, som EU’s bankunion indebærer.

Hvad er den overordnede tidsplan for flytningen? Hvornår træder den i kraft?

Flytningen sker ved en fusion på tværs af landegrænserne, hvor Nordea Bank AB (publ) fusioneres ind i et nyetableret finsk datterselskab.

Ifølge planen vil fusionen finde sted i 2. halvår 2018 og er betinget af bl.a. de relevante myndigheders godkendelse og aktionærernes samtykke på en generalforsamling, hvor et flertal på to tredjedele er påkrævet. Det sker formentlig på den ordinære generalforsamling i marts 2018.

Flytningen af hovedsædet ventes foreløbig at ske med virkning fra 1. oktober 2018.

Nordea-aktien vil fortsat være noteret på børserne i Stockholm, Helsinki og København.

Read more news

NCC Newsroom

Nordea – now offering green financing to small and medium sized corporates in Sweden

Our work Responsible business

Nordea is now offering green financing to small and medium sized corporates in Sweden – financing that promotes sustainable investments. This way, small and...

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Windmills

Use your savings to lower your carbon footprint

Environment Responsible investment

Did you know that your savings can have 27 times more of an impact on your personal carbon footprint?

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.