we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

03-07-18 7:30 | Nordea

I dag gik den blockchain-baserede platform we.trade i luften, da pilotkunder foretog de første ’live’ handler. Nordea, der er medstifter af we.trade, har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Platformen we.trade er udviklet af Nordea i samarbejde med otte andre europæiske banker. Visionen er at skabe en fælles platform, hvor både små og store virksomheder kan handle på en hurtig, nem og gennemsigtig måde. Målet er at automatisere handelsforløbet fuldt ud og forbinde hele økosystemet for handel. Med lanceringen af we.trade er den første bankgaranterede handelstransaktion nogensinde gennemført i et europæisk blockchain-netværk med mange deltagere.

Den første af sin slags

”Platformen we.trade skaber tillid i handelssystemet og afhjælper den catch 22-situation, der opstår i starten af processen. Skal man som sælger levere produkterne, før betalingen modtages, eller som køber betale, før produkterne modtages? Det var den type grundlæggende behov, vi ønskede at afdække, før vi gik videre. Det er første gang, at denne form for blockchain-teknologi anvendes i denne målestok. Projektet har kørt i halvandet år, og det er et stort gennembrud, at vi nu kan tilbyde transaktioner baseret på blockchain-teknologien i hele Europa,” siger Patrik Zekkar, leder af Trade Finance & Working Capital Management i Nordea.

Sikkerhed

Traditionelt har små og mellemstore virksomheder været nødt til at afveje fordele og ulemper mellem at bære risikoen, købe kompleks og dyr risikoafdækning eller endda undlade at udnytte en forretningsmulighed. Med blockchain-teknologien sendes betalingsinstrukser automatisk til køberens bank, så snart betingelserne i kontrakten er opfyldt. På den måde minimeres risikoen for forsinkede betalinger, som kan koste både køber og sælger dyrt.

Platformen we.trade tilbyder også især små og mellemstore virksomheder adgang til nem finansiering, mulighed for at undgå forudbetaling og en række forskellige løsninger, der kan hjælpe dem, uanset hvor de befinder sig i handelsprocessen.

Magnus Montan, leder af Business Banking i Nordea, siger: ”Med we.trade har vi markant reduceret den finansielle risiko ved handel med udlandet. Teknologien er et stort gennembrud for især mindre virksomheder, fordi de nu kan handle med andre virksomheder, som de måske ikke tidligere har handlet med på grund af risiko og usikkerhed.”

”Platformen er et kontrolleret og gennemsigtigt miljø, der fjerner ukendte faktorer i handelsprocessen og skaber tillid. Det er dog ikke kun teknologien, der giver kunderne større sikkerhed og gennemsigtighed. Der er også fastlagt regler og en juridisk struktur, der beskriver betingelserne for at anvende we.trade. Det er et juridisk grundlag, der skaber tryghed,” tilføjer Magnus Montan.

Fælles system

Samarbejdet med de andre banker har gjort det muligt at skabe et økosystem for handel i hele Europe med en kritisk kundemasse, der sikrer en relevant og holdbar platform. Dette system, som bankerne er gået sammen om, er blevet udviklet til gavn for især små og mellemstore virksomheder. Intentionen er at få andre nordiske og europæiske banker med på platformen i et fælles samarbejde, der vil gavne alle virksomheder, uanset om de handler på hjemmemarkedet eller i udlandet.

”Der er tale om en meget stor forandring for sektoren med vidtrækkende konsekvenser. Det her er kun begyndelsen, og jeg tror ikke, vi rigtig kan forudse, hvor forandringen fører os hen. Det handler ikke kun om at digitalisere de eksisterende handelsprocesser eller dele af den eksisterende leverancekæde. Det handler om helt at ændre vores setup for, hvordan vi handler. Det er et setup, der dækker hele forløbet – fra ordre til betaling,” siger Patrik Zekkar.

Prisvindende

we.trade er en prisvindende løsning, der allerede er blevet kåret til ’Most innovative use of Blockchain in the Financial Sector 2018’ af The Blocks. Læs mere om prisen her: www.the-blocks.com (in English).

More information (in English).

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 566 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 566 resultater