Beslutning på Nordeas generalforsamling 2018 om flytning af moderselskabets hovedsæde

15-03-18 17:43 | Nordea

Den 6. september 2017 besluttede bestyrelsen for Nordea Bank AB at indlede en proces for flytning af Nordea koncernens moderselskabs hovedsæde fra Sverige til Finland, som er medlem af den europæiske bankunion. Ved den ordinære generalforsamling 15. marts 2018 blev fusionsplanen godkendt af Nordeas aktionærer. Den faktiske flytning af moderselskabets hovedsæde planlægges at træde i kraft 1. oktober 2018 – men dette er fortsat betinget af de nødvendige myndighedsgodkendelser.

Nordea er en unik, tværnordisk bank med en international struktur og en balance, som er cirka dobbelt så stor som bruttonationalproduktet i hvilken som helst af de nordiske økonomier. Flytningen af moderselskabets hovedsæde er et vigtigt strategisk skridt for at give Nordea samme forudsætninger som vores europæiske konkurrenter. Placeringen af hovedsædet i et land, der er medlem af bankunionen, betyder, at Nordea bliver underlagt de samme reguleringsvilkår som sine store europæiske konkurrenter med større konsekvens i håndhævelsen og derfor mere ensartede konkurrencevilkår.

Ingen af vores kunder ventes at opleve nogen ændringer i den måde, vi betjener dem på, som følge af flytningen. Flytningen påvirker ikke, hvordan og hvor vi træffer beslutninger i forhold til vores kunder. Vi vil være lige så tæt på kunderne, som vi altid har været, og vi vil fortsat bidrage til de samfund, hvor vi har aktiviteter.

Du kan finde mere information her.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 566 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 566 resultater