Beslutning på Nordeas generalforsamling 2018 om flytning af moderselskabets hovedsæde

15-03-18 17:43 | Nordea

Den 6. september 2017 besluttede bestyrelsen for Nordea Bank AB at indlede en proces for flytning af Nordea koncernens moderselskabs hovedsæde fra Sverige til Finland, som er medlem af den europæiske bankunion. Ved den ordinære generalforsamling 15. marts 2018 blev fusionsplanen godkendt af Nordeas aktionærer. Den faktiske flytning af moderselskabets hovedsæde planlægges at træde i kraft 1. oktober 2018 – men dette er fortsat betinget af de nødvendige myndighedsgodkendelser.

Nordea er en unik, tværnordisk bank med en international struktur og en balance, som er cirka dobbelt så stor som bruttonationalproduktet i hvilken som helst af de nordiske økonomier. Flytningen af moderselskabets hovedsæde er et vigtigt strategisk skridt for at give Nordea samme forudsætninger som vores europæiske konkurrenter. Placeringen af hovedsædet i et land, der er medlem af bankunionen, betyder, at Nordea bliver underlagt de samme reguleringsvilkår som sine store europæiske konkurrenter med større konsekvens i håndhævelsen og derfor mere ensartede konkurrencevilkår.

Ingen af vores kunder ventes at opleve nogen ændringer i den måde, vi betjener dem på, som følge af flytningen. Flytningen påvirker ikke, hvordan og hvor vi træffer beslutninger i forhold til vores kunder. Vi vil være lige så tæt på kunderne, som vi altid har været, og vi vil fortsat bidrage til de samfund, hvor vi har aktiviteter.

Du kan finde mere information her.

Læs flere nyheder

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.