Nordea Life & Pensions har forpligtet sig til en CO2-neutral investeringsportefølje senest i 2050

Katja Bergqvist, adm. direktør for Nordea Life & Pensions.
30-09-19 13:16 | Nordea | Bæredygtighed | Our work

Nordea Life & Pensions har tilsluttet sig initiativet Net-Zero Asset Owner Alliance, der blev lanceret og præsenteret på FN’s klimatopmøde, og forpligter sig dermed til at omlægge sin investeringsportefølje til at udlede nul drivhusgasser netto senest i 2050. Forpligtelsen giver både os og vores kunder mulighed for at bidrage til kampen mod global opvarmning.

Den nye alliance vil udvikle modeller og rammer, der kan bruges som standarder i sektoren til at sikre, at virksomheden er i overensstemmelse med målet om at begrænse den globale temperaturstigning til maksimalt 1,5 grader celsius, som er det mere ambitiøse mål i Paris-aftalen.* Medlemmerne vil samarbejde med de selskaber, de investerer i for at sikre, at selskabernes forretningsmodeller bliver omstillet til nuludledning. Samtidig vil medlemmerne selv løbende rapportere om deres egne fremskridt ved at fastsætte og åbent rapportere egne delmål.

”Investorerne spiller en vigtig rolle i omstillingen til en klimarobust økonomi med lav CO2-udledning. Vi er overbevist om, at denne omstilling kræver tydelige forpligtelser, en fælles indsats i sektoren og fuld gennemsigtighed. Vi har tilsluttet os alliancen, fordi den udgør en stærk platform for at gøre det muligt,” siger Katja Bergqvist, adm. direktør for Nordea Life & Pensions.

Allianz, Caisse des Dépôts, La Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ), Folksam Group, PensionDanmark og Swiss Re tog initiativ til alliancen i begyndelsen af 2019. Siden da har Alecta, AMF, Nordea Life & Pensions, Storebrand og Zurich tilsluttet sig som stiftende medlemmer. Disse pensionsfonde og forsikringsselskaber har tilsammen ansvar for investeringer for mere end USD 2,3 billioner.

Nordea Life & Pensions forpligtelse til Net-Zero Asset Owner Alliance kommer i forlængelse af Nordeas tilslutning til principperne for bæredygtig bankvirksomhed og Collective Commitment to Climate Action. Det er i tråd med holdningen om, at virksomheder, der tidligt går i gang med at omstille sig til en økonomi med lav CO2-udledning vil have en økonomisk fordel i forhold til virksomheder, der er langsomme til at tilpasse sig.

*Paris-aftalen har som mål, at den globale opvarmning ikke skal overstige 2 grader celsius i forhold til det førindustrielle niveau. Der er dog også et alternativt mere ambitiøst mål om at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader celsius.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 707 resultater

House and garden in sunlight

Nordea vil kickstarte husejernes grønne omstilling

Pressemeddelelse Bæredygtighed Bolig

Et nyt samarbejde med den nystartede virksomhed Bodil Energi skal hjælpe danske husejere med at få taget hul på energirenoveringen

Andreas Østerheden

Lyt til de seneste investeringsråd fra chefstrateg Andreas Østerheden

Investering Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Nordea fastholder en aktieovervægt på trods af turbulente tider

Mikkel Rørvig

Mikkel Rørvig bliver ny chef for Startup & Growth i Nordea

Pressemeddelelse Nordea

Mikkel Rørvig skal fremover stå i spidsen for bankens aktiviteter på iværksætterområdet.

Viser 5 ud af 707 resultater