Nordea fokuserer stærkere på samfundsengagement og giver medarbejderne mere tid til frivilligt arbejde

Tomas Björklund, leder af Sponsoring & Event
20-05-19 16:41 | Nordea | Bæredygtighed

Nordea øger antallet af timer, hvor medarbejderne kan lave frivilligt arbejde i arbejdstiden. Det sker som led i, at Nordea ændrer fokus for sine sponsoraktiviteter mod samfundsengagement og entreprenørskab. Der er i år sat et mål på 10.000 timer for svenske medarbejdere, der halter efter bankens finske medarbejdere, som sidste år brugte 14.000 timer.

Vores nuværende sponsoraktiviteter afspejler Nordeas kerneforretning og er koncentreret om finansiel forståelse og digitale færdigheder. De afspejler også Nordeas ønske om at bidrage til samfundet. ”Ideelt set skal vores aktiviteter udgøre en kombination af samfundsengagement og støtte til iværksættere og være bygget op som partnerskaber,” siger Tomas Björklund, leder af Nordea Sponsoring & Event.

”At være en socialt ansvarligt virksomhed, der bidrager til de samfund, vi er en del af, står højt på topledelsens prioriteringsliste. Vores koncernchef Casper von Koskull nævner altid vores samfundsansvar, når han taler offentligt om Nordea, og der har været stor opbakning til vores 10.000 timers projekt i ledelsen,” siger Tomas Björklund.

Nordea besluttede sidste år at fokusere bankens sponsering mere i retning af samfundsengagement og entreprenørskab fra tidligere at have fokuseret på sport som fx golf og tennis. Ifølge Tomas Björklund var der også behov for en tværnordisk sponseringsstrategi. Samtidig var der en offentlig debat om store virksomheders samfundsansvar – et emne, som Nordeas topledelse er meget engageret i.

Grundlæggende finansiel forståelse

Målet med det svenske program Ekonomipejl er at tage samfundsmæssigt ansvar ved at undervise unge i alderen 13-19 år i grundlæggende finansiel forståelse. Nordeas medarbejdere fungerer også som mentorer for lærerstuderende gennem Teach for Sweden-programmet. I løbet af et toårigt forløb får de studerende praktisk erfaring med at undervise, deltager i kurser og får samtidig mentorstøtte i lederkompetencer af ledere i Nordea.

En finsk ide med at lade Nordeas medarbejdere undervise i digitale færdigheder på offentlige biblioteker har været en ubetinget succes og vil nu blive afprøvet på fem biblioteker i Stockholm.

Et eksempel på kombinationen af samfundsengagement og støtte til nystartede virksomheder er vores samarbejde med Norrsken. Nordea-medarbejdere besøger Norrsken House et par dage om ugen for at tilbyde rådgivning og støtte til de over 300 sociale iværksættere, der i øjeblikket har til huse i bygningen.

”Det ideelle ville være at have de samme tre til fire projekter på tværs af banken og det samme antal projekter over for iværksættere. Det skal være noget, vores medarbejdere og kunder brænder for,” siger Tomas Björklund.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 661 resultater

White house

Podcast: Vigtigt recessionssignal blinker i USA - Er der grund til at gå i dækning?

Nordea podcasts Investering Nordea podcasts

I sidste uge gik rentekurven i minus i USA. Dette signal har vi set inden samtlige recessioner de sidste 50 år.

Vores ekspertbloggere holder dig opdateret om din økonomi

Daglig økonomi Investering Bolig Opsparing

Vores ekspertbloggere skriver næsten hver uge om emner, der er relevante for din økonomi.

Young couple housing

Forsikring for nybegyndere, der flytter hjemmefra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Omkring hver femte ung er ikke forsikret, når de flytter hjemmefra

Foto Büro Jantzen.

Nordea og Topdanmark indgår partnerskab

Nordea

En ny aftale om partnerskab mellem Nordea og Topdanmark vil give Nordeas danske kunder adgang til nogle af markedets bedste forsikringstilbud fra årsskiftet.

Girl school age

Skolestart er langt fra gratis

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Når børnene møder i skolen første gang, har forældrene bbrugt 1.700 kr. til skoletaske med indhold.

Viser 5 ud af 661 resultater