Flere boliger til salg nu end for ét år siden

08-01-14 10:00 | Bolig

Realkreditrådet har netop offentliggjort deres boligudbudsstatistik. Dagens tal viser, at der var 59.432 boliger til salg i december 2013. Det var lidt færre end i november, hvor antallet af til-salg skilte lød på 60.992 stk.

Men eftersom det normalt er sådan, at antallet af udbudte boliger dykker på denne tid af året, bør man være varsom med at tolke for positivt på udviklingen – faldet er nemlig ikke større, end det vi kan forvente som følge de normale sæsonudsving.

Kigger vi i stedet på udviklingen i antallet af udbudte boliger det seneste år, er skuffelse da også det ord, som overordnet set passer bedst på udviklingen.

Skuffende udvikling det seneste år

Gør vi status på året 2013 som helhed, må udviklingen overordnet set betragtes som skuffende. I december 2012 var der 57.630 boliger til salg, mens der i dag er 59.432. Det svarer til en stigning på 1,4 pct.

Stigningen er i sig selv ikke voldsom, men eftersom antallet af udbudte boliger allerede var højt for ét år siden, og eftersom det stigende udbud vil lægge et nedadgående pres på boligpriserne i et fortsat skrøbeligt marked, er udviklingen ikke særlig velkommen. Stigningen kan desuden registreres på både hus- ejerlejligheds- og fritidshusmarkedet, hvorfor man kan tale om en generel tendens, og ikke en forskydning på et enkelt delmarked.

Sjællænderne vinder, fynboerne og jyderne taber

Ser vi på udviklingen på landsplan, er det dog ikke alle boligejere, der har lige stor grund til at ærgre sig.

På Sjælland har husejerne faktisk grund til at kippe lidt med flaget, mens de i Jylland og på Fyn kan sætte det på halv stang. Antallet af udbudte huse er nemlig faldet i alle sjællandske landsdele, mens antallet modsat er steget i alle landsdele i Jylland og på Fyn.

Bedst er det på markedet for huse gået i landsdelene København By og Københavns Omegn, hvor antallet af til-salg skilte er blevet reduceret med 16,7 pct. hhv. 4,1 pct., og værst er det gået i Syd-, Nord- og Sydjylland, hvor antallet af til-salg skilte er steget med 6,5 pct., 4,6 pct. og 4,5 pct.

Forklaringer bag den forskellige udvikling

Et faldende udbud indikerer normalt, at boligkøberne er kommet op på tæerne, og at det går bedre på boligmarkedet. Den forklaring, mener vi, er den primære årsag til, at antallet af udbudte boliger er faldet mærkbart i de landsdele, der støder op til København. Vi forventer, at det faldende udbud vil betyde stigende priser i den kommende tid.

En anden forklaring på det faldende udbud er dog, at sælgerne helt opgiver at sælge deres bolig, og derfor piller den af markedet. Derved undgår sælger de økonomiske og personlige omkostninger, der er ved at have en bolig til salg. Den forklaring mener vi gør sig gældende for mange boligejere omkring Vest- og Sydsjælland, som fortsat er blandt de steder i landet, hvor boligmarkedet har det sværest. Det faldende udbud betyder dog, at situationen ikke tilspidses unødigt i den kommende tid.

Midt imellem de stigende priser i København og omegn og de faldende priser i Vest- og Sydsjælland ligger Fyn og Jylland. Her synes boligmarkedet at have stabiliseret sig i flere områder – ikke mindst omkring de største byer. Stabiliseringen har givet vis betydet, at flere husejere har fået blod på salgs-tanden. Men da købslysten ikke er fulgt med i samme tempo som salgslysten, er udbuddet af boliger steget. Den udvikling er en smule bekymrende for den fortsatte fremdrift på boligmarkedet, da den potentielt kan være med til at slå det nuværende spæde opsving i stykker.

Lise Nytoft Bergmann
Boligøkonom