Nordeas oliepletskud

Nordea logo
08-01-14 10:00 | Daglig økonomi

Nordea ramte plet med sine olieprognoser for 2013. I konkurrence med de største banker og mæglerhuse verden over udmærkede Nordeas Global Commodities-team bestående af olieanalytiker Thina Saltvedt og råvarestrateg Bjørnar Tonhaugen sig ved at være usædvanligt præcise.  Bloomberg har opsummeret olieåret og nævner Thina Saltvedt som en af de tre mest træfsikre olieanalytikere. De to andre er Christin Tuxen (Danske Bank) og David Bouckhout (Toronto-Dominion Bank).Blandt 43 analytikere fra banker og analyseinstitutter i hele verden, som rapporterer deres prognoser til Bloomberg, herunder storbanker som Goldman Sachs, Barclays, Deutsche Bank, China International og Bank of America Merrill Lynch, lå olieteamet fra Nordea Markets helt i toppen.

Mange faktorer påvirker olieprisen

Olieteamet i Markets sendte ved udgangen af december 2012 denne e-mail til Bloomberg:  ”Olieprisen holder sig i 2013 gennemsnitligt ret tæt på det nuværende niveau; lidt lavere i starten af året og derefter stigende af kraft af bedre økonomisk vækst. Gennemsnitsprisen bliver ca. USD 108 pr. tønde stigende til ca. USD 110 pr. tønde i 4. kvartal.”

Fakta: Gennemsnitsprisen for helåret 2013 var USD 108 pr. tønde og USD 109 pr. tønde i 4. kvartal. Det må siges at være en fuldtræffer!

- Det er vanskeligt at lave prognoser for et helt år for et produkt, hvis pris afhænger af så mange forskellige faktorer. En stor del af verdens oliereserver findes i områder uden stabile politiske forhold. Dertil kommer, at vejrforholdene betyder meget for både produktion og forbrug. Fremover vil den internationale klimapolitik spille en større rolle. Konkurrerende energikilder som kul, gas og kernekraft påvirker også olieprisen. Så er det ekstra tilfredsstillende at ramme så godt, som vi gjorde sidste år, siger Thina Saltvedt.

Olieteamets prognose for 2014 er en gennemsnitspris på USD 107 pr. tønde for brent-olie.

- Det er fortsat skifergas, skiferolie, transport, geopolitisk uro og klimaet, som er de vigtigste drivkræfter. Produktionen i Nordamerika vil fortsat stige markant, mens urolighederne i Mellemøsten og Nordafrika efter det arabiske forår stadig vil udfordre produktionen og forsyningen til det globale oliemarked. Særligt den politiske udvikling i lande som Libyen, Sydsudan, Nigeria, Iran og her på det seneste Irak får stor betydning fremover. På efterspørgselssiden er det den økonomiske vækst i store olieforbrugende lande som USA, EU, Kina, Indien og Mellemøsten samt energieffektivisering, som bliver afgørende for olieprisudviklingen i løbet af året, konkluderer Thina Saltvedt.