Færre teenagere har fritidsjobs

Teenagebørn
17-09-15 6:30 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi

Danske unge er de flittigste i Norden målt på andelen med job uden for skoletid. Hele 250.000 børn og unge tjener selv penge. Men dette tal er lavere end før finanskrisen. Det fremgår af en ny undersøgelse, som TNS Gallup har gennemført på vegne af Nordea.

Færre danske teenagere mellem 13 og 17 år har i 2015 job uden for skoletid sammenlignet med samme aldersgruppe i 2007 og 2009. Særligt stor er forandringen blandt 16- og 17-årige.

I 2007 havde mere end otte ud af ti 17-årige et fritidsjob mod kun to ud af tre i 2015. For 16-årige er tendensen den samme. Her havde to ud af tre fritidsjob i 2007, og i år ligger tallet kun på lige over halvdelen.

”Bekymrende udvikling”
Forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen kalder udviklingen for bekymrende. ”Ser vi på forskningen tyder alt jo på, at børn med job efter skoletid er vinderne i kapløbet om job og uddannelse. Blandt andre Arbejdsmarkedsstyrelsen har tidligere dokumenteret, at unge fritidsjobbere nemmere finder sig et rigtigt job senere hen, og at det også øger chancen for, at de tager sig en uddannelse. Dertil kommer, at fritidsjob også øger integrationen og gør det lettere for unge at flytte hjemmefra”, fortæller hun.

Ifølge Ann Lehmann Erichsen skal forklaringen på de færre unge i fritidsjob til dels findes i finanskrisen, og fremadrettet kan skolereformen også få en negativ effekt på de arbejdsomme unge danskere.

”Der er ingen tvivl om, at finanskrisen har medvirket til den udvikling, vi ser. Når virksomhederne må stramme livremmen, så er deltidsansatte en af de første udgifter, der bliver strøget. Skolereformen kan vi ikke rigtig pege på som årsag – endnu, skal jeg måske sige – da vi allerede kan se reduktionen af unge fritidsjobbere i 2009. Men det er åbenlyst, at længere skoledage efterlader mindre tid til at arbejde og tjene penge ved siden af”, siger hun.

Se alle tal i undersøgelsen her (pdf, 41 KB).