Antallet af tvangsauktioner faldt mærkbart i februar

05-03-15 10:00 | Bolig

Antallet af berammede tvangsauktioner lå på 268 stk. i februar 2015 mod 310 stk. i januar 2015. Det må betegnes som et mærkbart fald, og dermed også som en glædelig nyhed, idet faldet bakker op om den positive udvikling, vi har kunnet konstatere i antallet af tvangsauktioner de seneste to år.

Det faldende antal tvangsauktioner er godt for boligmarkedet. Det stadig lavere antal tvangsauktioner vidner nemlig om, at det er blevet nemmere at sælge en bolig på normale markedsvilkår, og at færre familier bliver ramt så hårdt på økonomien, at budgettet knækker, og kreditorerne ser sig nødsaget til kræve boligen tvangssolgt.

Forklaringen skal findes i flere forhold, men den stadigt lavere rente, bedringen på arbejdsmarkedet og et boligmarked, der igen kører i lidt højere omdrejninger er nogle af de vigtigste.

Vi forventer antallet af tvangsauktioner falder yderligere

Normalt tager det 7-8 måneder fra en boligejer stopper med at betale terminen til boligen ryger på tvang. Det betyder med andre ord, at de boligejere, vi nu ser i statistikken, er boligejere, der er kommet i betalingsvanskeligheder omkring juli 2014.

Siden juli 2014 er både den korte og lange rente faldet. I juli lå renten på et 30-årigt fastforrentet lån på tre pct., mens den nu ligger på bare to pct. I samme tidsrum er F1-renten faldet fra ca. 0,3 pct. til nu at ligge lige omkring 0 pct., mens F5-renten er faldet fra ca. 0,9 pct. til nu 0,4 pct.

De faldende renter gør det ikke blot nemmere for eksisterende boligejere at betale ydelsen på deres boliglån, de gør det også nemmere for nye boligkøbere at blive kreditgodkendt, da der skal færre penge til at servicere det samme lån. Kombineret med at beskæftigelsen er steget med ca. 40.000 personer siden i sommers, giver det gode betingelser for, at antallet af tvangsauktioner vil fortsætte med at falde i 2015. Og det er da også vores forventning, at det er sådan det vil gå.

Lise Nytoft Bergmann
Boligøkonom