Nationalbanken: Solide stigninger i huspriserne i de kommende år

Houses Copenhagen
18-03-15 11:06 | Bolig

Husejerne kan se frem til solide stigninger i deres friværdi i de kommende år, hvis Nationalbanken får ret i sin prognose. Af den netop offentliggjorte kvartalsoversigt for første kvartal 2015 fremgår det nemlig, at Nationalbanken forventer, at boligpriserne vil stige med:

2014: +3,5 pct. (seneste prognose = 2,8 pct.)
2015: +3,4 pct. (seneste prognose = 2,9 pct.)
2016: +3,3 pct. (seneste prognose = 3,4 pct.)
2017: +3,5 pct.

For både 2014 og 2015 er der tale om en pæn opjustering af Nationalbankens seneste prognose fra december 2014, mens der for 2016 er tale om en lille nedjustering. Tallene for 2017 er nye.

Samlet set er der dog tale om en opjustering af prognosen, hvorfor man må konkludere, at Nationalbanken er blevet lidt mere positivt stemt overfor udviklingen på boligmarkedet i løbet af det seneste kvartal. En gennemsnitlig husejer forventes således at kunne sælge sit hus for et højere beløb ved udgangen af 2016, hvis Nationalbanken får ret i sin nuværende prognose, end hvis Nationalbanken blot havde holdt fast i prognosen fra december 2014.

På den baggrund bør husejerne ikke ærgre sig over, at Nationalbanken har nedjusteret sin prognose for husprisudviklingen i 2016. Der er nemlig blot tale om, at husejerne får lov at gå i kagefadet lidt tidligere end først forventet, mod så at acceptere en lidt mindre dessert på et senere tidspunkt. Det samlede sukkerindtag bliver ikke mindre – tværtimod.

Gevinst på 5.100 kr. hver måned i 2015, 2016 og 2017

Tager man udgangspunkt i et gennemsnitligt hus på 140 m2, som ifølge Realkreditrådet og Realkreditforeningens boligmarkedsstatistik kostede 1.550.000 kr. ved primo 2014, og får Nationalbanken ret i sin prognose, så betyder det, at det pågældende hus kunne sælges for 1.607.000 kr. ved udgangen af 2014, for 1.677.000 kr. ved udgangen af 2015, for 1.722.000 kr. ved udgangen af 2016 og for 1.791.000 kr. ved udgangen af 2017*.

En gennemsnitlig boligejer forventes således ifølge Nationalbanken at blive ikke mindre end 184.000 kr. rigere på murstenspenge i fra starten af 2015 til udgangen af 2017, dvs. i løbet af de næste 3 år. Dertil kommer den klækkelige gevinst på 57.000 kr., som boligejerne allerede har haft i løbet af 2014.

Den forventede prisstigning i 2015-2017 svarer til, at en gennemsnitlig boligejer med et hus på 140 m2 vil høste en gevinst på 5.100 om måneden, hvilket må betragtes som en ganske god ekstraopsparing for de danske boligejere. Ikke mindst når man tager i betragtning, at den er skattefri, og at de øvrige priser i samfundet kun forventes at stige beskedent.

* Bemærk: Beregningen af, hvor meget huspriserne vil ændre sig i de kommende år, kan ikke umiddelbart afstemmes med de procentvise stigningstakter, Nationalbanken har oplyst i deres kvartalsoversigt. Forklaringen er, at man i økonomiske prognoser opgør stigningstakten som forskellen mellem den gennemsnitlige boligpris i ét år i forhold til den gennemsnitlige boligpris i det næste år, hvilket ikke er det samme som forskellen mellem prisen den 1. januar og den 31. december i et givent år.

Lise Nytoft Bergmann
Boligøkonom