Nordea klar med nye certifikater

Businessman
30-09-15 12:00 | Investering

Nordea har i denne uge udvidet investorernes menukort med 21 nye certifikater. For første gang er det nu også blevet muligt at investere i certifikater bundet op på udviklingen i en række mid cap-selskaber.

Investorernes mulighed for at investere i certifikater er i denne uge blevet markant udvidet. Samtidig med, at handlen med certifikater herhjemme har kurs mod nye rekordniveauer, har Nordea netop lanceret 21 nye certifikater bundet op på udviklingen i syv danske selskaber.

Hvor certifikaterne hidtil har fulgt udviklingen i enten hele indeks, råvarer eller en række af de største danske selskaber, så er markedet nu blevet udvidet til også at omfatte mid cap-selskaber.

I mid cap-segmentet er der nu kommet certifikater knyttet til udviklingen i NKT Holding, Bavarian Nordic og D/S Norden. Derudover har Nordea lanceret certifikater til Chr. Hansen, Coloplast, Genmab og GN Store Nord.

”Certifikater henvender sig til de investorer, der har lyst til at investere i enkeltpapirer og hele indeks – eller eksempelvis råvarer. Og vi ser en stor interesse fra investorerne i at investere i både stigende og faldende markeder, som certifikater giver mulighed for,” fortæller chefrådgiver i Nordea Michael Borre.

Følger andre aktiver

Certifikater er en type værdipapir, hvis kurs følger et andet aktiv, f.eks. et helt indeks eller en enkeltaktie. Alle certifikater findes i to udgaver: BULL og BEAR, så investorer kan investere både ud fra en forventning om enten et faldende marked eller et stigende marked.

BULL certifikaterne følger udviklingen på aktivet bag fuldstændig. Stiger et indeks eksempelvis 1 pct. i danske kroner, vil BULL-certifikatet tilsvarende stige 1 pct. Forventer man derimod faldende kurser, kan man investere i BEAR-certifikater, der følger udviklingen i kursen med omvendt fortegn. Falder en aktie eller et indeks, vil certifikatet stige i værdi.

Stigende interesse fra investorerne

Hidtil har der ikke været certifikater i mid cap-segmentet, og det skyldes, at udbyderne ikke har vurderet, at der var interesse nok fra investorerne. Men det har ændret sig i takt med, at handlen med certifikater er blevet mere udbredt.

”De syv selskaber, der ligger bag den nye certifikatserie, er meget forskellige og dækker forskellige brancher. Men hver især rummer de gode muligheder for investorer. Bavarian Nordic er eksempelvis en aktie med både store op- og nedture. De nye certifikater giver mulighed for at investere i både fald og stigninger,” siger chefrådgiver i Nordea Michael Borre.

Handlen med certifikater landede i august på det næsthøjeste niveau nogensinde, og handlen med certifikater har retning mod rekord i 2015.

Flere banker udbyder certifikater, som investorer kan sætte deres sparepenge i. Med lanceringen af de nye certifikater cementerer Nordea sin position på markedet for certifikater. Nordea er således størst på markedet målt på både omsætning, udbud og de beløb, der er investeret i certifikaterne.