Startup Accelerator skydes i gang

26-10-15 16:38 | Nordea | Samfundsøkonomi

Flere end 170 fintech-startups verden over har ansøgt om at deltage i Startup Accelerator-programmet, som er organiseret af Nordea og det finske ventureselskab Nestholma. I november begynder de udvalgte startup-virksomheder at arbejde i Nordeas lokaler i Vallila i Helsinki.

- Formålet med Startup Accelerator er at skabe nye digitale løsninger til bankkunder sammen med de skarpeste fintech-hoveder i iværksætterverdenen. Vi har modtaget ansøgninger fra hele kloden, bl.a. Indien og USA, og vi har nu udvalgt 10 af de startups, som vi skal samarbejde med i en periode på tre måneder, siger Christian Bornfeld, leder af Digital Banking.

En ny slags campus
Ud over et sted at arbejde får de udvalgte virksomheder en mentor fra Nordea, såvel som mulighed for sparring med adskillige eksperter fra Nordea, så længe projektet varer. Nordeas samarbejdspartner i projektet er Nestholma, som også finansierer de deltagende virksomheder.

- Vi deltager i Accelerator for at udfordre os selv. Det er væsentligt for os at komme ind i et miljø, hvor vi hele tiden møder udfordringer i alt, hvad vi gør, fra kunder såvel som investorer, siger Jouko Salonen, som er ved at starte en virksomhed under navnet Nordledger i Accelerator.

Nordledger skal opbygge en finansieringsservice, som bliver en del af en forsyningskæde, der tilbyder finansiering eller efterspørger finansiering af arbejdskapital.

Stadig ledige pladser
Det er stadig muligt at blive valgt til Slush Ultrahack, som arrangeres i begyndelsen af november i Helsinki. Ultrahack er et kæmpe arrangement, hvor et stort antal kodere udvikler løsninger til udfordringer, de får præsenteret af førende virksomheder og offentlige selskaber. Samtidig konkurrerer de om at deltage i det internationale Slush-arrangement, hvor de får chancen for at præsentere deres produkter for internationale investorer. Startup Accelerator er en del af Slush Hack-konceptet.

De virksomheder, der indtil videre er udvalgt, er: B2B Pay (Tyskland), Feelingstream (Estland), Nordigen (Letland), NurtUp (Finland), Palkkaus.fi (Finland), PayPeanuts (Tyskland), Polycoin (Israel), RealSource (Finland), Nordledger (Finland) og Wone (Finland).

Læs mere om Startup Accelerator her.