Genbrug er stort blandt danske børnefamilier

02-11-15 9:00 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi

Genbrug er fortsat populært blandt danskere og i særdeleshed blandt børnefamilier. Det viser en ny måling, som TNS Gallup har gennemført for Nordea.

Over halvdelen af børnefamilier er glade købere og sælgere af brugte ting. I gennemsnit køber danske børnefamilier genbrug for 460 kr. om måneden, og de tjener samtidig 315 kr. på de ting, de selv sælger. Nettoudgiften for genbrug ligger således på 145 kr. hver måned for de børnefamilier, der er aktive på genbrugsmarkedet.

”Det vidner om et særligt engagement blandt børnefamilier, hvilket ganske sikkert både handler om økonomi og om en generel bevidsthed om ressourceforbrug”, siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea.

”Det siger sig selv, at der er mange penge at spare ved at købe brugt, men for mange danskere er det også en komponent i det at være politisk forbruger med et ønske om at reducere spild. Endeligt er genbrug også en hyggelig aktivitet for børnefamilier, som kan gå på opdagelse i spændende antikforretninger og på loppemarkeder, hvor man ikke river sig ligeså meget som i Fætter BR. De kan også hygge sig med selv at afholde loppemarkeder for naboer og forbipasserende på vejen eller i gården. Det er slet ikke en dårlig uddannelse i købmandsskab for børnene”.

En stabil og populær folkesport uanset indkomst og adresse
Næsten halvdelen af danskere har købt genbrugsting i løbet af det sidste halve år, og sammenholdt med 2014 viser det et lille fald i antallet af aktive genbrugskøbere. Andelen af genbrugssælgere stiger en anelse men udgør stadig kun en tredjedel.

”Målingen tyder på, at second hand-økonomien med småhandel af brugte ting og sager er en populær folkesport, der ikke er i vækst, men derimod har nået et stabilt niveau”, siger Ann Lehmann Erichsen.

Overordnet set er genbrug populært uanset indkomst og geografi. Især kvinder, unge, børnefamilier og lejere køber genbrug, mens de ældre er mere tilbageholdne, især fra 55 og opefter.

”Denne aldersgruppe ligger også højest, når vi måler på, hvilke forbrugere der ikke kunne drømme om at købe brugt. Der er derfor ingen tvivl om, at genbrug og loppemarkeder er noget, der i højere grad hører de yngre til”, siger Ann Lehmann Erichsen.

I alt løber genbrugsøkonomien i Danmark op på en årlig omsætning på 5-6 mia. kr.

Læs alle tal i undersøgelsen her (pdf, 57 KB).