Ved du egentlig, hvad du sidder for om måneden?

28-09-15 9:00 | Daglig økonomi | Opsparing

Chancen for, at du må krybe til korset og svare nej er omtrent 50/50. Knap hver anden dansker kender nemlig ikke størrelsen af sine faste udgifter, og for kvinder gør det sig gældende for over halvdelen. Det viser en ny undersøgelse, som Nordea har fået foretaget af TNS Gallup.

46 procent af danskere ved ikke, hvad de sidder for om måneden. For kvinder er tallet endnu højere. Her svarer 52 procent ’ved ikke’ sammenlignet med 39 procent af danske mænd til spørgsmålet om størrelsen af deres samlede faste månedlige udgifter.

Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, kalder det ærgerligt, at så mange danskere ikke har styr på deres faste udgifter.

- Hvis man ikke kender sine udgifter, så er det svært at styre sin økonomi og få lønnen til at holde måneden ud. Det gør det vanskeligt at få det ud af pengene, som man drømmer om, siger Ann Lehmann Erichsen, som dog glæder sig over, at flere danskere under 40 har overblik over deres faste udgifter end danskere over 40.

- Det tyder på, at udviklingen trods alt går i den rigtige retning, siger hun.

Gør budgettet til et gør-det-selv-projekt
Børnefamilier og boligejere har omtrent dobbelt så store udgifter som henholdsvis enlige eller par uden børn og som lejere.

Uanset ens familie- og boligforhold udgør faste udgifter dog en væsentligt luns af husstandens budget. For at få pengene til at række og for at lægge penge til side til investeringer og oplevelser anbefaler Ann Lehmann Erichsen derfor, at alle fører et husstandsbudget.

- Se det som et gør-det-selv-projekt, altså en konkret opgave, der skal løses. Men i stedet for søm og skruer, så skal du bruge et budgetark og et overblik over dine faste regninger. Det får du let via Mobil- eller Netbank, og så er du allerede godt i gang med at styre udviklingen i din dagligøkonomi i en positiv retning.

Kom godt i gang – og få det hele med
Helt konkret anbefaler Ann Lehmann Erichsen at lægge budget for et helt år og helst bruge et elektronisk budgetskema, der er nemt at rette i. Du kan få overblik over dine faste udgifter ved at se på din betalingsoversigt og tjekke dine konti i Net- eller Mobilbank. Hvis du er typen, der betaler regningerne kontant, så må du have fat i alle dine kvitteringer. Husk alle betalinger, du har tilmeldt betalingsservice samt dine automatiske kortbetalinger såsom abonnementer hos streaming-tjenester som Netflix og Spotify.

- På grund af de mange forskellige måder, man betaler sine faste regninger på i dag, så mister man meget nemt overblikket over, hvor meget de løber op i alt i alt. Og betalingerne falder jo heller ikke nødvendigvis måned til måned, så den halvårlige licensregning kan også være en grim overraskelse. Men er det hele sat ind i budgettet, så bevarer man overblikket – uanset hvordan og hvornår man betaler.

Du kan hente Nordeas budgetskema her.

Læs alle tal i TNS-Gallup undersøgelsen her (pdf, 40 KB).