Kommentar til medieomtale af Nordea International Private Banking

03-04-16 16:00 | Nordea

Opdateret 21.30: Nordiske medier undersøger i øjeblikket skatteunddragelse via selskaber etableret i Panama. Søndag aften bragte politiken.dk en artikel og Danmarks Radio sendte et program om emnet. Her blev Nordea International Private Banking i Luxembourg portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder.

I forbindelse med påstandene om Nordea i de danske medier, som også forventes at blive fremsat i andre nordiske medier, ønsker vi at tydeliggøre følgende:

• Nordea følger alle regler og love på dette område. Vi vil ikke acceptere at blive misbrugt til skatteunddragelse. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skattemæssige konstruktioner, der kan anses som skatteunddragelse. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, de skal.

• For at forhindre misbrug til skatteunddragelse begyndte Nordea International Private Banking i Luxembourg i slutningen af 2009 at træffe proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Ikke alle kunder brød sig om den tilgang, og derfor er antallet af kunder med denne type konstruktioner gradvist blevet nedbragt siden 2009.  Med OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der gælder fra 1. januar i år, indberettes de samlede beløb på kundernes konti desuden automatisk til skattemyndighederne.

• Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning.  I disse tilfælde har Nordea en række processer og kontroller, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til de relevante skattemyndigheder.

Nordea International Private Banking råder langt størsteparten af kunderne til ikke at bruge offshore-selskaber, og vi accepterer under ingen omstændigheder konstruktioner, der ikke er gennemsigtige i forhold til de relevante skattemyndigheder. På vegne af en række kunder har Nordea International Private Banking i Luxembourg varetaget den administrative kontakt med selskaber i Panama.

Read more news

Viser 5 ud af 319 resultater

House and garden in sunlight

Nordea vil kickstarte husejernes grønne omstilling

Pressemeddelelse Bæredygtighed Bolig

Et nyt samarbejde med den nystartede virksomhed Bodil Energi skal hjælpe danske husejere med at få taget hul på energirenoveringen

Andreas Østerheden

Lyt til de seneste investeringsråd fra chefstrateg Andreas Østerheden

Investering Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Nordea fastholder en aktieovervægt på trods af turbulente tider

Mikkel Rørvig

Mikkel Rørvig bliver ny chef for Startup & Growth i Nordea

Pressemeddelelse Nordea

Mikkel Rørvig skal fremover stå i spidsen for bankens aktiviteter på iværksætterområdet.

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Viser 5 ud af 319 resultater