Kommentar til medieomtale af Nordea International Private Banking

03-04-16 16:00 | Nordea

Opdateret 21.30: Nordiske medier undersøger i øjeblikket skatteunddragelse via selskaber etableret i Panama. Søndag aften bragte politiken.dk en artikel og Danmarks Radio sendte et program om emnet. Her blev Nordea International Private Banking i Luxembourg portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder.

I forbindelse med påstandene om Nordea i de danske medier, som også forventes at blive fremsat i andre nordiske medier, ønsker vi at tydeliggøre følgende:

• Nordea følger alle regler og love på dette område. Vi vil ikke acceptere at blive misbrugt til skatteunddragelse. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skattemæssige konstruktioner, der kan anses som skatteunddragelse. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, de skal.

• For at forhindre misbrug til skatteunddragelse begyndte Nordea International Private Banking i Luxembourg i slutningen af 2009 at træffe proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Ikke alle kunder brød sig om den tilgang, og derfor er antallet af kunder med denne type konstruktioner gradvist blevet nedbragt siden 2009.  Med OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der gælder fra 1. januar i år, indberettes de samlede beløb på kundernes konti desuden automatisk til skattemyndighederne.

• Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning.  I disse tilfælde har Nordea en række processer og kontroller, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til de relevante skattemyndigheder.

Nordea International Private Banking råder langt størsteparten af kunderne til ikke at bruge offshore-selskaber, og vi accepterer under ingen omstændigheder konstruktioner, der ikke er gennemsigtige i forhold til de relevante skattemyndigheder. På vegne af en række kunder har Nordea International Private Banking i Luxembourg varetaget den administrative kontakt med selskaber i Panama.

Read more news

Viser 5 ud af 266 resultater

Social media channels

Er du farlig for dig selv, når du er på nettet?

Daglig økonomi Digital banking Ann Lehmann Erichsen

Har du for meget tillid, når du er på nettet?

Key in door

Sjusker du med dine passwords?

Daglig økonomi Digital banking Ann Lehmann Erichsen

2,6 millioner danskerne sjusker med deres sikkerhed på nettet

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Vigtig milepæl nået – Nordea har nu hovedsæde i Finland

Nordea

Nordea har nu hovedsæde i Finland, som er medlem af den europæiske bankunion.

Mor og far betaler de unges regninger

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Ann Lehmann Erichsen

Mor og far betaler de unges regninger, og det er især sundhedsudgifter.

Viser 5 ud af 266 resultater