Kommentar til medieomtale af Nordea International Private Banking

03-04-16 16:00 | Nordea

Opdateret 21.30: Nordiske medier undersøger i øjeblikket skatteunddragelse via selskaber etableret i Panama. Søndag aften bragte politiken.dk en artikel og Danmarks Radio sendte et program om emnet. Her blev Nordea International Private Banking i Luxembourg portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder.

I forbindelse med påstandene om Nordea i de danske medier, som også forventes at blive fremsat i andre nordiske medier, ønsker vi at tydeliggøre følgende:

• Nordea følger alle regler og love på dette område. Vi vil ikke acceptere at blive misbrugt til skatteunddragelse. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skattemæssige konstruktioner, der kan anses som skatteunddragelse. Vi hjælper vores kunder med at betale den skat, de skal.

• For at forhindre misbrug til skatteunddragelse begyndte Nordea International Private Banking i Luxembourg i slutningen af 2009 at træffe proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end både regler og forskrifter og branchens egne standarder. Ikke alle kunder brød sig om den tilgang, og derfor er antallet af kunder med denne type konstruktioner gradvist blevet nedbragt siden 2009.  Med OECD’s nye globale standard for indberetning (Common Reporting Standard), der gælder fra 1. januar i år, indberettes de samlede beløb på kundernes konti desuden automatisk til skattemyndighederne.

• Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning.  I disse tilfælde har Nordea en række processer og kontroller, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til de relevante skattemyndigheder.

Nordea International Private Banking råder langt størsteparten af kunderne til ikke at bruge offshore-selskaber, og vi accepterer under ingen omstændigheder konstruktioner, der ikke er gennemsigtige i forhold til de relevante skattemyndigheder. På vegne af en række kunder har Nordea International Private Banking i Luxembourg varetaget den administrative kontakt med selskaber i Panama.

Read more news

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

Bæredygtighed Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fonden...