Så meget koster årets konfirmationer

11-04-16 8:00 | Daglig økonomi

Det er dyrt at blive voksen. Den gennemsnitlige fejring for at træde ind i de voksnes rækker lander på over 30.000 kroner i 2016. Det samlede beløb svarer til 1,7 mia. kr.

Det er heldigt for konfirmanden, at det er forældrene, der afholder udgifterne forbundet med festlighederne, for det er dyrt at blive voksen i 2016. I år lander regningen gennemsnitligt på 30.375 kr., når familier holder konfirmation eller nonfirmation for deres små voksne. Det viser nye målinger, Nordea har fået gennemført af TNS Gallup.

”Der bliver ikke sparet, når danske familier markerer deres teenageres store milepæl. Vi er ikke alene tilbage på niveauet før finanskrisen i ’07. Vi er over, selv når der er korrigeret for inflation”, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

”Anslår vi, at der holdes mindst 57.000 konfirmationer, nonfirmationer og lignende til 30.375 kr., så fejrer danske forældre deres teenagere for over 1,7 mia.kr. Det er en sjat”.

Så billigt og så dyrt kan det gøres
I gennemsnit lander den samlede regning for en konfirmationsfest med 37 gæster på 19.425 kr. Efter tøjindkøb til både festens midtpunkt og resten af husstanden plus en gave fra forældrene på næsten 6.000 kr., ligger de samlede udgifter på 30.375 kr.

”Der er dog et bredt spænd, når det kommer til konfirmationsudgifterne. Hvis vi sammenholder budgetterne for en lavindkomst- og en højindkomstfest, så varierer de ca. 15.000 kr. fra ca. 25.400 kr. i den lave ende mod over 39.000 i den høje”, siger Ann.

Antallet af luksuskonfirmationsfester, hvor festen koster mere end 30.000 kroner, ligger på 12 procent. Det er en stigning på 50 procent siden 2013. Men næsten ligeså mange, nemlig 11 procent af familier, formår at holde festen for under 7.500 kr.

”Da fire ud af ti fester stadig ligger med et maksimumsbudget på 15.000 kr., afslører målingen en vis polarisering, hvor en lille gruppe i toppen ’stikker af’ fra de andre og bruger mange penge. Det samme billede ses med tøjbudgettet og prisen på gaven til hovedpersonen fra forældrene”, fortæller Ann.

Læs alle tal i undersøgelsen her (pdf, 71 KB).

Fun facts om udgifter til konfirmation i Danmark

• Festen koster i gennemsnit 19.425 kr.
  • I gennemsnit er 37 gæster med til at fejre kon/nonfirmanden
  • Tøj og sko til kon/nonfirmanden koster i snit 2.910 kr.
  • Tøj til drenge koster i snit 370 kr. mere end til piger
  • Midtjyderne bruger flest penge på tøj til resten af husstanden, familier i hovedstadsområdet bruger færrest
  • Kon/nonfirmander i hovedstanden får den største gavehøst
  • Hvis du vil spise allerbedst, så skal du tage til Midtjylland. Her findes den dyreste kuvertpris. Tager du mod nord, vil du til gengæld finde den billigste kuvertpris

Read more news

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

Bæredygtighed Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fonden...