Pas på! Udbytter kan koste dyrt

ROI
18-04-16 15:40 | Investering | Opsparing

Det er ikke alle investorer, der jubler over udbyttesæsonen. For har man ikke brug for den kontante udbetaling, får man alligevel penge sat ind på kontoen, selvom man hverken har brug for dem eller bedt om det. Og får man ikke geninvesteret dem med det samme, kan man gå glip af store afkast. Det viser beregninger, Nordea har lavet.

Hold godt øje med din kontostand i disse dage. For er du investor, er der stor sandsynlighed for, at saldoen på kontoen pludselig bliver større end normalt. Det er nemlig udbyttesæson, og mens de ekstra penge for nogle investorer bliver modtaget med kyshånd, så er det for andre investorer en udbetaling, de ikke har brug for, fordi de var tiltænkt som langsigtet opsparing eller pension. Og så gælder det om at få pengene geninvesteret igen, så de ikke står og taber værdi på en bankkonto med rekordlave renter.

For selv om investeringsmarkederne de seneste år har været præget af både op- og nedture, så er der ingen tvivl om, at det har været en god forretning at sende sine udbytter på arbejde på investeringsmarkederne igen.

Gevinst ved geninvestering
Hvis man investerede 100.000 kr. i en blandet portefølje i Nordea Invest med halvdelen i aktier og halvdelen i obligationer for tre år siden og geninvesterede sine udbytter i alle år, ville man i dag stå med et afkast på 26,37 pct. og altså 126.368 kr. i depotet. Havde man derimod ikke geninvesteret udbytterne, men i stedet ladet dem stå på en almindelig konto uden rente, ville det samlede afkast være 124.160 kr. Gevinsten ved geninvestering har altså været godt 2000 kr. Skulle det samlede afkast have været det samme, skulle kontorenten have været 5,5 pct. i hele perioden. Renten på kontantbeholdninger er imidlertid så godt som ikke eksisterende, og set over en lidt længere periode er forskellen på at have pengene investeret eller ej ret markant. De samlede udbytter over de tre år beløber sig til 14.360 kr.

”Udbytter kan være en kærkommen udbetaling, der kan give hverdagen lidt ekstra krydderi. Men hvis man ikke har brug for den kontante udbetaling, skal man kraftigt overveje at sende pengene tilbage, hvor de kom fra: altså investeringsmarkederne. Og da de fleste danskere trods alt har deres investeringer som en del af deres pensionsopsparing med en lang tidshorisont, så gør man klogt i at overveje at få pengene tilbage i arbejde,” fortæller seniorstrateg i Nordea Tine Choi.

Read more news

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Ann Lehmann Erichsen

Køber du aktier på nettet?

Bolig og privatøkonomi Investering Ann Lehmann Erichsen

Kun otte procent af danskerne har selv købt aktier på nettet. I Sverige er det hele 24 procent.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.