Pas på! Udbytter kan koste dyrt

18-04-16 15:40 | Investering | Opsparing

Det er ikke alle investorer, der jubler over udbyttesæsonen. For har man ikke brug for den kontante udbetaling, får man alligevel penge sat ind på kontoen, selvom man hverken har brug for dem eller bedt om det. Og får man ikke geninvesteret dem med det samme, kan man gå glip af store afkast. Det viser beregninger, Nordea har lavet.

Hold godt øje med din kontostand i disse dage. For er du investor, er der stor sandsynlighed for, at saldoen på kontoen pludselig bliver større end normalt. Det er nemlig udbyttesæson, og mens de ekstra penge for nogle investorer bliver modtaget med kyshånd, så er det for andre investorer en udbetaling, de ikke har brug for, fordi de var tiltænkt som langsigtet opsparing eller pension. Og så gælder det om at få pengene geninvesteret igen, så de ikke står og taber værdi på en bankkonto med rekordlave renter.

For selv om investeringsmarkederne de seneste år har været præget af både op- og nedture, så er der ingen tvivl om, at det har været en god forretning at sende sine udbytter på arbejde på investeringsmarkederne igen.

Gevinst ved geninvestering
Hvis man investerede 100.000 kr. i en blandet portefølje i Nordea Invest med halvdelen i aktier og halvdelen i obligationer for tre år siden og geninvesterede sine udbytter i alle år, ville man i dag stå med et afkast på 26,37 pct. og altså 126.368 kr. i depotet. Havde man derimod ikke geninvesteret udbytterne, men i stedet ladet dem stå på en almindelig konto uden rente, ville det samlede afkast være 124.160 kr. Gevinsten ved geninvestering har altså været godt 2000 kr. Skulle det samlede afkast have været det samme, skulle kontorenten have været 5,5 pct. i hele perioden. Renten på kontantbeholdninger er imidlertid så godt som ikke eksisterende, og set over en lidt længere periode er forskellen på at have pengene investeret eller ej ret markant. De samlede udbytter over de tre år beløber sig til 14.360 kr.

”Udbytter kan være en kærkommen udbetaling, der kan give hverdagen lidt ekstra krydderi. Men hvis man ikke har brug for den kontante udbetaling, skal man kraftigt overveje at sende pengene tilbage, hvor de kom fra: altså investeringsmarkederne. Og da de fleste danskere trods alt har deres investeringer som en del af deres pensionsopsparing med en lang tidshorisont, så gør man klogt i at overveje at få pengene tilbage i arbejde,” fortæller seniorstrateg i Nordea Tine Choi.

Read more news

Pas på børnenes digitale forbrug

Daglig økonomi Samfundsansvar

Digitalt forbrug oven i lommepengene – pas på det ikke løber løbsk

Velkommen til robotterne

Samfundsøkonomi

Hvad har en farmaceut, en sikkerhedsvagt og en kok tilfælles?

Andelen af studerende med studiebolig halveret på få år

Samfundsøkonomi Bolig

Kun 10 pct. unge under uddannelse har en studiebolig i 2017. I 2013 var tallet 22 pct. Til gengæld fylder forældrekøbsboliger nu mere end kollegier som ’stud...

Vær med, når vi offentliggør den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til vores webinar, og modtag den nye udgave af Economic Outlook, så snart den udkommer den 6. september.

Det betaler sig at investere i kvindelige ledere

Investering

Resultatet er klart: Selskaber ledet af kvinder klarer sig langt bedre end markedet.