Pas på! Udbytter kan koste dyrt

18-04-16 15:40 | Investering | Opsparing

Det er ikke alle investorer, der jubler over udbyttesæsonen. For har man ikke brug for den kontante udbetaling, får man alligevel penge sat ind på kontoen, selvom man hverken har brug for dem eller bedt om det. Og får man ikke geninvesteret dem med det samme, kan man gå glip af store afkast. Det viser beregninger, Nordea har lavet.

Hold godt øje med din kontostand i disse dage. For er du investor, er der stor sandsynlighed for, at saldoen på kontoen pludselig bliver større end normalt. Det er nemlig udbyttesæson, og mens de ekstra penge for nogle investorer bliver modtaget med kyshånd, så er det for andre investorer en udbetaling, de ikke har brug for, fordi de var tiltænkt som langsigtet opsparing eller pension. Og så gælder det om at få pengene geninvesteret igen, så de ikke står og taber værdi på en bankkonto med rekordlave renter.

For selv om investeringsmarkederne de seneste år har været præget af både op- og nedture, så er der ingen tvivl om, at det har været en god forretning at sende sine udbytter på arbejde på investeringsmarkederne igen.

Gevinst ved geninvestering
Hvis man investerede 100.000 kr. i en blandet portefølje i Nordea Invest med halvdelen i aktier og halvdelen i obligationer for tre år siden og geninvesterede sine udbytter i alle år, ville man i dag stå med et afkast på 26,37 pct. og altså 126.368 kr. i depotet. Havde man derimod ikke geninvesteret udbytterne, men i stedet ladet dem stå på en almindelig konto uden rente, ville det samlede afkast være 124.160 kr. Gevinsten ved geninvestering har altså været godt 2000 kr. Skulle det samlede afkast have været det samme, skulle kontorenten have været 5,5 pct. i hele perioden. Renten på kontantbeholdninger er imidlertid så godt som ikke eksisterende, og set over en lidt længere periode er forskellen på at have pengene investeret eller ej ret markant. De samlede udbytter over de tre år beløber sig til 14.360 kr.

”Udbytter kan være en kærkommen udbetaling, der kan give hverdagen lidt ekstra krydderi. Men hvis man ikke har brug for den kontante udbetaling, skal man kraftigt overveje at sende pengene tilbage, hvor de kom fra: altså investeringsmarkederne. Og da de fleste danskere trods alt har deres investeringer som en del af deres pensionsopsparing med en lang tidshorisont, så gør man klogt i at overveje at få pengene tilbage i arbejde,” fortæller seniorstrateg i Nordea Tine Choi.

Read more news

Bolig Lise

Nordea Kredit-kunder får rekordlave renter

Bolig Nordea

Boligejere med rentetilpasningslån kan godt begynde at glæde sig. Nordea Kredit har netop afsluttet deres auktioner over rentetilpasningsobligationer med rek...

Housing report

Nordea dykker ned i de aktuelle tendenser på de nordiske boligmarkeder

Investering Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere nærmere på de aktuelle temaer på de nordiske boligmarkeder samt udsigterne.

Nordea bedst i Norden inden for private banking

Investering Opsparing

Nordea Private Banking vinder flere priser ved den prestigefyldte PWM/The Banker Global Private Banking Awards i London.

Nordea indgår partnerskab med Tink

Nordea

Nordeas kunder i alle de nordiske lande får en bedre mobiloplevelse med den licensaftale, som Nordea i dag offentliggør med den svenske fintech-virksomhed Tink.

Slush_Sami_Heiskanen

#NordeaSlush17 – frigør vækstpotentiale

Nordea

Nordea er en af hovedpartnerne på Slush Helsinki, den førende startup- og teknologibegivenhed i Europa. Med kun lidt over en måned til begivenheden er vi kla...