Pas på! Udbytter kan koste dyrt

18-04-16 15:40 | Investering | Opsparing

Det er ikke alle investorer, der jubler over udbyttesæsonen. For har man ikke brug for den kontante udbetaling, får man alligevel penge sat ind på kontoen, selvom man hverken har brug for dem eller bedt om det. Og får man ikke geninvesteret dem med det samme, kan man gå glip af store afkast. Det viser beregninger, Nordea har lavet.

Hold godt øje med din kontostand i disse dage. For er du investor, er der stor sandsynlighed for, at saldoen på kontoen pludselig bliver større end normalt. Det er nemlig udbyttesæson, og mens de ekstra penge for nogle investorer bliver modtaget med kyshånd, så er det for andre investorer en udbetaling, de ikke har brug for, fordi de var tiltænkt som langsigtet opsparing eller pension. Og så gælder det om at få pengene geninvesteret igen, så de ikke står og taber værdi på en bankkonto med rekordlave renter.

For selv om investeringsmarkederne de seneste år har været præget af både op- og nedture, så er der ingen tvivl om, at det har været en god forretning at sende sine udbytter på arbejde på investeringsmarkederne igen.

Gevinst ved geninvestering
Hvis man investerede 100.000 kr. i en blandet portefølje i Nordea Invest med halvdelen i aktier og halvdelen i obligationer for tre år siden og geninvesterede sine udbytter i alle år, ville man i dag stå med et afkast på 26,37 pct. og altså 126.368 kr. i depotet. Havde man derimod ikke geninvesteret udbytterne, men i stedet ladet dem stå på en almindelig konto uden rente, ville det samlede afkast være 124.160 kr. Gevinsten ved geninvestering har altså været godt 2000 kr. Skulle det samlede afkast have været det samme, skulle kontorenten have været 5,5 pct. i hele perioden. Renten på kontantbeholdninger er imidlertid så godt som ikke eksisterende, og set over en lidt længere periode er forskellen på at have pengene investeret eller ej ret markant. De samlede udbytter over de tre år beløber sig til 14.360 kr.

”Udbytter kan være en kærkommen udbetaling, der kan give hverdagen lidt ekstra krydderi. Men hvis man ikke har brug for den kontante udbetaling, skal man kraftigt overveje at sende pengene tilbage, hvor de kom fra: altså investeringsmarkederne. Og da de fleste danskere trods alt har deres investeringer som en del af deres pensionsopsparing med en lang tidshorisont, så gør man klogt i at overveje at få pengene tilbage i arbejde,” fortæller seniorstrateg i Nordea Tine Choi.

Read more news

Nordeas involvering i Dakota Access Pipeline

Samfundsansvar

Greenpeace overrakte i dag Nordea et brev om olierørsledningen i USA, Dakota Access Pipeline.

Nordea case competition afgjort

Samfundsansvar Awards

32 af Danmarks dygtigste studerende var udvalgt til den første Nordea Case Competition nogensinde.

Nordea rådgiver unge iværksættere

Samfundsansvar

Nordea sponserer Company Programme, som understøtter iværksætterånden blandt unge studerende.

Trump-sejr skaber usikkerhed på finansmarkederne

Samfundsøkonomi

Demokratiet har talt, og USA's næste præsident hedder Donald Trump. Det vil give uro og usikkerhed og kursfald på aktiemarkederne.

Ny energi i Nordea Startup Accelerator

Nordea

Nordeas Startup Accelerator-program har som mål at øge innovationstempoet og finde nye serviceydelser til kunderne med hjælp fra startup-virksomheder.