Nu ruller milliarderne ned over investorerne

25-04-16 16:00 | Investering

Det er udbyttetid, og i år udbetaler de danske virksomheder med Novo Nordisk i spidsen godt 44 mia. kr. i udbytte til aktionærerne. Geninvestering af udbytterne er en god ide, men ikke nødvendigvis i samme selskab – specielt ikke når det drejer sig om danske selskaber.

Milliarderne triller i disse uger ind på investorernes konti, og de danske børsnoterede selskaber er igen i år klar med de store checkhæfter til aktionærerne. Samlet set udbetaler selskaberne i det danske KAX-indeks 44,3 mia. kr. i år med medicinalgiganten Novo Nordisk i spidsen. Diabetes-selskabet udbetaler alene 12,9 mia. kr. til sine aktionærer.

Men også flere andre af de store selskaber er klar med rede penge. Danske Bank udbetaler 8 mia. kr., A.P. Møller – Mærsk sammenlagt 6,5 mia. kr. trods udfordringer med både olieprisen og lave fragtrater. Pandora sender 1,5 mia. til deres investorer som tak for lån af kapital, mens også Vestas udbetaler 1,5 mia. kr.

Ned i andel af danske aktier
Ifølge seniorstrateg i Nordea Tine Choi er udbytterne en naturlig og integreret del af aktieinvesteringer. Derfor bør investorer også være opmærksomme på at få brugt udbytterne optimalt i forhold til geninvestering.

”Udbytterne er en kærkommen lejlighed til at se sin portefølje igennem og få den justeret. Året har været særdeles turbulent, og det kan være, at nogle investorer skal have justeret deres beholdning af enten aktier eller obligationer”, siger Tine.

Derudover peger hun på, at mange danske investorer har en meget stor andel danske aktier i porteføljen. Derfor kunne udbytterne være en anledning til at se ud over landets grænser og få spredt risikoen ud ved at investere i europæiske eller globale aktier.

”Det er vigtigt at sprede sin risiko over flere forskellige sektorer og geografiske områder. Danske investorer har i mange år haft en tendens til at have en meget stor overvægt at danske aktier i porteføljen. Det er ikke altid optimalt i forhold til risikoen, og derfor kan årets udbytter være første skridt på vejen mod at få andelen af danske aktier lidt ned”, siger Tine.

Læs flere nyheder

Grækenland og europæiske valg spøger

Investering Nordea podcasts

Vil øget politisk usikkerhed svække den globale vækst? Hør rente-strateg Piet Christiansen dele sine forventninger til renterne.

Nordea's annual report and sustainability report

Nordea vælger ny kurs for bæredygtighed

Samfundsansvar Reports and data

Nordea går nye veje i sin bæredygtighedsrapport for 2016

International hæder til Nordea Asset Management

Samfundsansvar Nordea

Nordea Asset Management er netop blevet anerkendt for det løbende arbejde med ansvarlige investeringer og ESG (miljø, sociale forhold og governance).

Udelukkelse af selskaber bag Dakota Access Pipeline

Samfundsansvar Environment Responsible investment

Nordeas team for ansvarlige investeringer anbefaler at udelukke de tre selskaber bag rørledningen Dakota Access Pipeline

Nordea får Euromoney-pris for private banking

Nordea

Magasinet Euromoney har tildelt Nordea prisen som den bedste inden for private banking i Norden og Baltikum for niende år i træk.