Nu ruller milliarderne ned over investorerne

25-04-16 16:00 | Investering

Det er udbyttetid, og i år udbetaler de danske virksomheder med Novo Nordisk i spidsen godt 44 mia. kr. i udbytte til aktionærerne. Geninvestering af udbytterne er en god ide, men ikke nødvendigvis i samme selskab – specielt ikke når det drejer sig om danske selskaber.

Milliarderne triller i disse uger ind på investorernes konti, og de danske børsnoterede selskaber er igen i år klar med de store checkhæfter til aktionærerne. Samlet set udbetaler selskaberne i det danske KAX-indeks 44,3 mia. kr. i år med medicinalgiganten Novo Nordisk i spidsen. Diabetes-selskabet udbetaler alene 12,9 mia. kr. til sine aktionærer.

Men også flere andre af de store selskaber er klar med rede penge. Danske Bank udbetaler 8 mia. kr., A.P. Møller – Mærsk sammenlagt 6,5 mia. kr. trods udfordringer med både olieprisen og lave fragtrater. Pandora sender 1,5 mia. til deres investorer som tak for lån af kapital, mens også Vestas udbetaler 1,5 mia. kr.

Ned i andel af danske aktier
Ifølge seniorstrateg i Nordea Tine Choi er udbytterne en naturlig og integreret del af aktieinvesteringer. Derfor bør investorer også være opmærksomme på at få brugt udbytterne optimalt i forhold til geninvestering.

”Udbytterne er en kærkommen lejlighed til at se sin portefølje igennem og få den justeret. Året har været særdeles turbulent, og det kan være, at nogle investorer skal have justeret deres beholdning af enten aktier eller obligationer”, siger Tine.

Derudover peger hun på, at mange danske investorer har en meget stor andel danske aktier i porteføljen. Derfor kunne udbytterne være en anledning til at se ud over landets grænser og få spredt risikoen ud ved at investere i europæiske eller globale aktier.

”Det er vigtigt at sprede sin risiko over flere forskellige sektorer og geografiske områder. Danske investorer har i mange år haft en tendens til at have en meget stor overvægt at danske aktier i porteføljen. Det er ikke altid optimalt i forhold til risikoen, og derfor kan årets udbytter være første skridt på vejen mod at få andelen af danske aktier lidt ned”, siger Tine.

Læs flere nyheder

Verdensøkonomien efter knap 100 dage med Trump

Samfundsøkonomi Nordea podcasts Investering Nordea podcasts

Seniorstrateg Philip Jagd fortæller, hvordan markederne har reageret efter knap 100 dage med Donald Trump som USAs præsident.

Nordea indgår partnerskab med Thinkers 50

Samfundsansvar

Nordea er hovedsponsor, når den internationale organisation Thinkers 50 samler nogle af verdens skarpeste businesshjerner i Odense 9. og 10. maj.

Aktieopturen fylder 8 år - hvor længe kan den fortsætte?

Investering Nordea podcasts Nordea podcasts

Kan den nuværende aktieoptur fortsætte nogle år endnu og blive den længste i historien? Hør Nordeas bud.

Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

Samfundsansvar

Ny app skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet.

TheFactory fintech startups April 2017

Digipigs og digistocks? Nordea har fokus på fintech

Nordea Digital banking

Nordea deltager i fintech-hubs og accelerator-programmer i Norden