Nu ruller milliarderne ned over investorerne

Savings
25-04-16 16:00 | Investering

Det er udbyttetid, og i år udbetaler de danske virksomheder med Novo Nordisk i spidsen godt 44 mia. kr. i udbytte til aktionærerne. Geninvestering af udbytterne er en god ide, men ikke nødvendigvis i samme selskab – specielt ikke når det drejer sig om danske selskaber.

Milliarderne triller i disse uger ind på investorernes konti, og de danske børsnoterede selskaber er igen i år klar med de store checkhæfter til aktionærerne. Samlet set udbetaler selskaberne i det danske KAX-indeks 44,3 mia. kr. i år med medicinalgiganten Novo Nordisk i spidsen. Diabetes-selskabet udbetaler alene 12,9 mia. kr. til sine aktionærer.

Men også flere andre af de store selskaber er klar med rede penge. Danske Bank udbetaler 8 mia. kr., A.P. Møller – Mærsk sammenlagt 6,5 mia. kr. trods udfordringer med både olieprisen og lave fragtrater. Pandora sender 1,5 mia. til deres investorer som tak for lån af kapital, mens også Vestas udbetaler 1,5 mia. kr.

Ned i andel af danske aktier
Ifølge seniorstrateg i Nordea Tine Choi er udbytterne en naturlig og integreret del af aktieinvesteringer. Derfor bør investorer også være opmærksomme på at få brugt udbytterne optimalt i forhold til geninvestering.

”Udbytterne er en kærkommen lejlighed til at se sin portefølje igennem og få den justeret. Året har været særdeles turbulent, og det kan være, at nogle investorer skal have justeret deres beholdning af enten aktier eller obligationer”, siger Tine.

Derudover peger hun på, at mange danske investorer har en meget stor andel danske aktier i porteføljen. Derfor kunne udbytterne være en anledning til at se ud over landets grænser og få spredt risikoen ud ved at investere i europæiske eller globale aktier.

”Det er vigtigt at sprede sin risiko over flere forskellige sektorer og geografiske områder. Danske investorer har i mange år haft en tendens til at have en meget stor overvægt at danske aktier i porteføljen. Det er ikke altid optimalt i forhold til risikoen, og derfor kan årets udbytter være første skridt på vejen mod at få andelen af danske aktier lidt ned”, siger Tine.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 404 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 404 resultater