Næsten halvdelen af boligejere afdrager på deres lån

29-07-16 10:59 | Bolig | Samfundsøkonomi

Danske boligejere vil af med deres gæld. Positiv udvikling, siger boligøkonom Lise Nytoft Bergmann.

48,6 procent af boligejerne betaler nu afdrag på deres boliglån mod 43,7 procent af boligejerne for kun to år siden. Det er den højeste andel lån med afdrag i syv år.

”Det er en forholdsvis kraftig udvikling på så kort tid, og det er glædeligt. Det afspejler, at boligejerne er fuldt bevidste om, at de har at gøre med afdragsfrie lån – ikke ansvarsfrie”, siger Lise.

”Afdragsfriheden bruges i de fleste tilfælde til at optimere familiens økonomi ved at komme af med den dyre gæld først. Når bank- og klatgælden er væk, venter regningen til realkreditlånet, og det ved boligejerne godt. Vi kan se, at meget få af de boligejere, der begynde at afvikle på deres gæld, efterfølgende fortryder beslutningen”.

Tre grunde til faldet i afdragsfrihed
Lise forklarer faldet i andelen af afdragsfrihed med tre forhold:

”For det første er det nu 12-13 år siden, at de afdragsfrie lån blev introduceret. Derfor begynder mange af de oprindelige lån at udløbe. Det betyder, at boligejerne skal træffe et aktivt valg, som for manges vedkommende er at afvikle på deres gæld. For det andet gør det lave renteniveau det nemt for boligejerne at komme i gang med at afdrage, og for det tredje har mange boligejere benyttet de seneste års gode konverteringsmuligheder til at lægge deres lån om til en lavere rente og bruge besparelsen til at gå i gang med at afvikle”, fortæller Lise, og understreger, at det er en god nyhed for både den enkelte familie og for Danmark som helhed:

”De flere lån med afdrag styrker først og fremmest den enkelte families økonomi ved at polstre dem bedre, og dertil kommer, at de stigende afdrag styrker den finansielle stabilitet i Danmark til glæde for alle danskere”.

Andre nyheder

Bolig Lise

Nordea Kredit-kunder får rekordlave renter

BoligNordea