Nyt 10-årigt fastrentelån på 0,5 procent

03-10-16 9:55 | Bolig

Nordea Kredit åbner nu et 10-årigt lån med en fast rente på 0,5 procent. Det giver boligejere mulighed for at optage et realkreditlån med en fast lav rente og en hurtig afvikling.

Det lave renteniveau kombineret med kundernes efterspørgsel danner baggrunden for det nye lån, forklarer boligøkonom Lise Nytoft Bergmann:

- De seneste måneder er renten faldet igen, og vi har fået flere henvendelser fra kunder, der gerne ville have et kort lån med en fast rente. Det har vi lyttet til, og vi har derfor besluttet at udstede et 10-årigt lån med en fast rente på 0,5 procent, siger Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

- Samtidigt har vi gennemgået vores eksisterende portefølje af realkreditlån, og vi kan konstatere, at en del boligejere kan have glæde af at konvertere over i det nye 0,5 pct. lån. Nogle boligejere kan opnå en lavere ydelse ved at lægge ned i rente, mens andre boligejere kan blive hurtigere gældfri, uden at skulle trække den store pung op af lommen.

Det nye lån henvender sig særligt til boligejere, der kan nikke til ét eller flere af nedenstående forhold:

• Har råderum i økonomien og ønsker at blive hurtigt gældfri
  • Har et fastforrentet lån, men vil gerne konvertere ned i rente eller forkorte løbetiden
  • Har et variabelt forrentet lån, men vil gerne låse renten fast på 0,5 pct. og afvikle lånet over 10 år
  • Ønsker et tillægslån fx til energirenoveringer, et nyt køkken eller badeværelse.

Fordele ved det 10-årige lån med fast rente

• Du bliver hurtigt gældfri
  • Renten kan ikke ændre sig i lånets løbetid
  • En fast rente på 0,5 pct. i 10 år må karakteriseres som en meget lav rente
  • Bruges lånet på at renovere huset, vil du normalt have afdraget lånet i god tid, inden renoveringen er ”slidt ned”
  • Boligejere, der i dag har en løbetid på cirka 10-15 år, kan have glæde af at konvertere
  • Bidragssatsen er lavere på lån med fast rente og afdrag end på øvrige låntyper.

Ulemper ved det 10-årige lån med fast rente

• Da lånet afvikles på 10 år, vil den månedlige ydelse være forholdsvis høj
  • Renten på lånet er fast og følger ikke automatisk med ned, hvis markedsrenterne falder yderligere
  • Den bagvedliggende obligation er ny, og det betyder, at vi ikke kan udelukke indlåsningseffekter, dvs. hvor serien er ejet af få investorer. Vi vurderer dog, at risikoen er lille, og beholder man lånet i alle 10 år, har eventuelle indlåsningseffekter ingen betydning.

Læs mere om obligationslån her